Volgens Donkervoort de ultieme D8 GTO voor op straat
D8 GTO-RS nog gemener, nog extremer én iets groter
Deze D8 GTO-RS maakt onderdeel uit van een nieuw modellenprogramma van Donkervoort. In totaal komen er liefst drie nieuwe GTO-types. Aan de D8 GTO-RS de eer om af te trappen.
Een nog gemenere en extremere bite
Het RS-label is al eerder gebruikt voor Donkervoort en staat voor nog meer sportiviteit, snelheid en minder gewicht. Voor deze D8 GTO-RS is dat niet anders. Het is volgens Donkervoort de ultieme D8 GTO met een nog gemenere en extremere bite. De lichtste en snelste GTO ooit gebouwd is bovendien iets groter. Donkervoort hertekende de koets waardoor een betere aerodynamica ontstaat, maar daar blijft het niet bij.
[gallerij-1]
Vijfcilinder turbomotor
De complete set-up van de tweezitter is gewijzigd. De D8 GTO-RS heeft andere wielophanging, een bredere spoorbreedte die voor meer grip op de vooras zorgt en een krachtiger remsysteem. Het motormanagement van de Audi 2,5-liter TFSI-vijfcilinder turbomotor is geoptimaliseerd en levert “méér dan 280 kW (380 pk)”. In de praktijk levert de krachtbron meer dan 294+ kW (400+ pk), maar dat mag Donkervoort van Audi niet communiceren vanwege marketingredenen. Ook aanwezig zijn launch control. De sprint naar 100 km/u moet minder dan drie seconden duren.
GTO-S en GTO-R
De Nederlandse sportautofabrikant werkt ook aan een GTO S en een GTO-R. De focus van de GTO S ligt op comfort, of in ieder geval op méér comfort. De GTO-R is een zwaar bespoilerde variant en bovendien een dichte tweelingbroer van de D8 GTO-RS. Het is een pure circuitracer en niet verkrijgbaar met kenteken. De D8 GTO-RS is dat wel.
[gallerij-2]
Alternatief?
De prijs van de D8 GTO-RS bedraagt 198.613,73 incl. BTW & BPM. Donkervoort produceert er slechts 40 van, waarvan er al 21 zijn verkocht. Liever geen Donkervoort maar een andere sportauto van een soortgelijk concept? Dan zijn er maar weinig alternatieven. Caterham levert de 227 kW (310 pk) sterke Seven 620R, maar die tweezitter is aanzienlijk goedkoper ook al zijn de prestaties haast gelijk aan die van de D8 GTO-RS.