Dit is de compleet nieuwe BMW 1 Serie!
Met vóór- of vierwielaandrijving
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De derde generatie BMW 1 Serie is een feit. De derde generatie heeft als eerste 1 Serie geen achterwielaandrijving meer, maar voor- of vierwielaandrijving. Meer informatie over de showroomintroductie en de prijzen maakt BMW eind juni bekend.
1 Serie is belangrijk model
Van de eerste en tweede generatie BMW 1 Serie zijn inmiddels al meer dan 1,3 miljoen exemplaren geproduceerd. Je begrijpt: de 1 Serie is een belangrijk model voor de Duitse autofabrikant. De derde generatie – die alleen als vijfdeurs wordt geleverd – biedt volgens BMW meer interieurruimte bij bijna gelijke buitenafmetingen.
Afmetingen
Hij is nu 4.319 mm lang (5 mm korter dan voorganger), 1.799 mm breed (+34 mm) en de hoogte komt uit op 1.434 mm (+13 mm). De wielbasis bedraagt nu 2.670 mm – 20 mm minder dan de vorige generatie. De knieruimte achterin is met 33 mm gegroeid en de hoofdruimte achterin is met 19 mm toegenomen als het elektrisch te bedienen panoramadak aanwezig is. Daarnaast hebben de achterpassagiers 13 mm meer ruimte op ellebooghoogte, terwijl de inzittenden voorin 42 mm meer elleboogruimte hebben.
Bagageruimte
De bagageruimte meet nu 380 liter, 20 liter meer dan voorheen. Met de achterbankleuning omgeklapt komt de bagageruimte uit op 1.200 liter. Bovendien is de minimale breedte van de bagageruimte toegenomen met 67 mm. En voor het eerst is de BMW 1 Serie ook te bestellen met een elektrisch te openen achterklap.
Drie varianten
BMW levert de nieuwe 1 Serie als Model Luxury, Model Sport Line en als Model M Sport. Model Luxury Line kenmerkt zich door carrosseriedelen in mat aluminium en interieurbekleding in leder ‘Dakota’. Het Model Sport Line is voorzien van zwarte accenten, raamlijsten in BMW Individual Hochglanz Shadowline en sportstoelen. Het Model M Sport is voorzien van accenten in mat aluminium, een voorspoiler en een onderbumper met specifiek gevormde luchtinlaten en een BMW M achterbumperinzet in hoogglanzend zwart. De BMW M135i xDrive – het voorlopige topmodel – heeft een rooster met Mesh effect in de BMW nierengrille, afgeschuinde eindstukken van het uitlaatsysteem in de kleur Cerium Grey en een BMW M achterspoiler in de carrosseriekleur. De 1 Serie is leverbaar met wielen in de maat 16- tot 19-inch.
Motoren nieuwe BMW 1 Serie
BMW levert de nieuwe 1 Serie voorlopig als als 118i (1,5-liter 3-cilinder, 140 pk en 220 Nm), als M135i xDrive (2,0-liter 4-cilinder, 306 pk en 450 Nm), als 116d (1,5-liter 3-cilinder, 116 pk en 270 Nm), als 118d (2,0-liter 4-cilinder, 150 pk en 350 Nm) en als 120d xDrive (2,0-liter 4-cilinder, 190 pk en 400 Nm). Twee benzine- en drie dieseltypes dus.
Handbak of automaat
De BMW 116d, BMW 118d en BMW 118i zijn standaard voorzien van een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps Steptronic transmissie met dubbele koppeling is optioneel voor de BMW 116d en de BMW 118i leverbaar. De achttraps Steptronic transmissie is optioneel voor de BMW 118d en standaard in de BMW 120d xDrive. De M135i xDrive heeft standaard een achttraps Steptronic Sport transmissie.
Gemakken
De nieuwe BMW 1 Serie is voorzien van alle gemakken die je mag verwachten in een moderne auto. Denk dus aan een uitgebreid BMW Operating System 7.0 infotainmentsysteem met spraakassistent ‘Hey BMW’, een inductielader om smartphones draadloos mee op te laden, twee displays in de BMW Live Cockpit Professional (elk met een schermmaat van 10,25 inch) en een 9,2-inch grote fullcolour BMW Head-Up Display.
Veiligheidssystemen
Veiligheidssystemen zijn er volop. Standaard levert BMW Collision Warning met voetgangers- en fietsersherkenning en City-remfunctie maar ook Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie. Optioneel zijn Active Cruise Control (in combinatie met een automatische transmissie met Stop & Go functie) en de Driving Assistant met Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing Traffic Alert.
Nog meer hulp
Eveneens optioneel is Park Distance Control (PDC), een achteruitrijcamera of met Park Assistant. Laatstgenoemde maakt automatisch parkeren in parkeervakken parallel aan of haaks op de rijrichting mogelijk, evenals uitparkeren uit parallelle vakken. Reversing Assistant is ook een optie. Dit systeem slaat de stuurbewegingen van het laatste traject bij snelheden tot 36 km/u op en kan de auto over een afstand van maximaal 50 meter en een snelheid van maximaal 9 km/u automatisch over exact hetzelfde traject achteruit laten rijden. De nieuwe BMW 3 Serie heeft dit systeem ook.