Diesel-apk: roetfiltertest valkuil voor dieselauto’s in Nederland?
Nieuwe APK-test voor dieselauto’s
Eigenaren van een dieselauto kunnen maar beter even goed opletten. Vanaf 1 januari 2023 maakt de roetfiltertest verplicht deel uit van de algemene periodieke keuring (apk). Vormt deze maatregel een valkuil voor dieselauto’s in Nederland?
Diesel-apk: waarom is een roetfilter zo belangrijk?
Een roetfilter is belangrijker dan je denkt. Het vangt voor een groot deel de roetdeeltjes op die ontstaan als de motor draait, ook wel fijnstof genoemd. Een roetfilter wordt bij nieuwe voertuigen door de fabrikant van het voertuig geplaatst. Nieuwe dieselvoertuigen hebben een roetfilter om aan de milieueisen te kunnen voldoen. Waarom is strenge controle tijdens een diesel-apk nu dan zo belangrijk?
Rijksoverheid: “Dieselauto’s met een kapot of verwijderd roetfilter leveren schade op voor het milieu en onze gezondheid. Het structurele milieueffect van de invoering van de nieuwe test per 1 januari 2023 is een reductie van de fijnstofuitstoot met 121 duizend kilogram per jaar.”
1,2 miljoen voertuigen
Alle dieselvoertuigen die een roetfilter moeten hebben, moeten deze strengere roetfiltertest halen. Uit gegevens van de RDW gaat het in totaal om 1,2 miljoen voertuigen met een dieselmotor. Per 1 januari 2023 moet er een deeltjesteller gebruikt worden bij de periodieke keuringen van dieselvoertuigen met een roetfilter.
“Met deze test stelt een keurmeester vast of aan de nieuwe permanente eisen met betrekking tot deeltjesaantallen wordt voldaan. Deze methode is betrouwbaarder dan de huidige manier van controleren”, aldus de RDW.
Diesel-apk: de huidige test
De huidige manier van controleren? Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Deze eis geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI. Indien het dieselvoertuig geen roetfilter meer heeft, wordt deze sinds mei 2018 op dit punt afgekeurd. Zorg er dus voor dat het roetfilter in gezonde conditie is. Fijn voor jou en voor natuur en milieu.
Uitzondering
Er is wel een uitzondering. RDW: “Is het roetfilter van de auto stuk en wil je deze verwijderen? Bij sommige dieselauto’s kan je ook de roetfiltergegevens uit het kentekenregister verwijderen. Op deze manier volgt er geen apk-afkeuring van de auto.”
Deze uitzondering geldt alleen voor personenauto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2017, maar ook voor andere voertuigen met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2012 waarvan de uitstoot van deeltjes is gemeten in gram/kilometer (g/km). Ook andere voertuigen met een datum eerste toelating van voor 31 december 2013 waarvan de uitstoot van deeltjes is gemeten in gram/kilowattuur (g/kWh) komen in aanmerking.