Deze Renault Mégane kost meer dan twee gewone
Extreem sportieve Mégane R.S. Trophy-R nu te koop.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Renault haalt de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R naar Nederland. De importeur heeft enkele exemplaren beschikbaar. De Trophy-R is het sportiefste productiemodel van Renault ooit en volledig aangepast voor extreme circuitprestaties.
Net op de grens
De Renault Mégane R.S. Trohy-R kun je bijna geen personenauto meer noemen. Het model is van top tot teen omgebouwd tot raceauto, maar wel op de grens van wat is toegestaan op de openbare weg. De belangrijkste eigenschappen ten opzichte van de standaard Mégane R.S. Trophy zijn het 130 kg lagere gewicht (zonder opties), de nog radicalere benadering van de wielophanging en de verbeterde aerodynamica voor meer neerwaartse druk.
Zo is onder meer de achterbank vervangen door een lichtgewicht frame om vier extra wielen mee te nemen. Een titanium uitlaat van Akrapovič en instelbare schokdempers van Öhlins zijn standaard. De Brembo-remmen bieden nog meer stopkracht en uithoudingsvermogen, terwijl de Bridgestone Potenza S007-banden speciaal voor Renault Sport zijn ontwikkeld.
Normaal optioneel, maar standaard in de Nederlandse consumentenprijs inbegrepen, zijn het R.S. Monitor telemetriesysteem en het speciaal ontwikkelde bandennet van Sabelt om wielen vast te zetten achterin de Trophy-R.
De 1,8-liter turbomotor met Formule 1-techniek is ongewijzigd ten opzichte van de reguliere Mégane R.S. Trophy. De geavanceerde krachtbron levert 300 pk (221 kW) en 400 Nm en wordt in de Trophy-R uitsluitend geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesbak.
Meer weten? Hier 10 x waarom de Mégane R.S. Trophy-R zo extreem is
Exclusief en retesnel
De Mégane R.S. Trophy-R wordt in een gelimiteerde oplage van 500 genummerde exemplaren gebouwd. Voor de Nederlandse markt zijn enkele modellen beschikbaar voor de consumentenprijs van 76.490 euro.
Daarmee is de Trophy-R maar liefst 20.000 euro duurder dan de ‘gewone’ Renault Mégane R.S. Trophy en meteen ook de duurste Mégane ooit. Voor een vergelijkbaar bedrag koop je ook een Alpine A110S, een BMW M340i of twee exemplaren van de Renault Mégane TCe 160 GT-Line.
Maar vergeet niet de Mégane R.S. Trophy-R een heel bijzondere auto is. Het gaat hier om het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. De techneuten van Renault Sport zijn volledig los gegaan en hebben de auto op talloze punten gemodificeerd voor extreme circuitprestaties.
Dankzij de expertise van Renault Sport en de toepassing van beproefde autosporttechniek vestigde de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R in april 2019 zelfs een nieuw ronderecord voor voorwielaangedreven productieauto’s op de Nürburgring-Nordschleife (07:40,100).
LEES OOK: Autotest – Renault Mégane Estate TCe 130