
Let even op: deze nieuwe Volkswagen ID.3-uitvoering is een koopje!
Volkswagen ID.3 Limited Edition getest

We reden een week lang in de allergoedkoopste elektrische auto van Volkswagen: de ID.3 Limited Edition. Normaal gesproken waarschuwen we voor kale showroom-lokkertjes zonder poespas. Maar dit keer zeggen we: pak je kans – want goedkoper elektrisch rijden in een volwaardige gezinsauto wordt het voorlopig niet.
Betaalbaar elektrisch rijden, bestaat dat?
“Betaalbaar” is een rekbaar begrip. Voor de een is het een buskaartje, voor de ander een Rolls-Royce. In autoland lijkt de grens tegenwoordig bij 30.000 euro te liggen. Compacte EV’s zoals de Hyundai Inster en Renault 5 noemen we betaalbaar, omdat ze bij zo’n 25.000 euro beginnen. Maar vergeet niet dat deze vrolijke stadsauto’s al snel over de 30 mille gaan zodra je een paar opties aanvinkt en een accu kiest die niet binnen 200 kilometer leeg is. Volkswagen biedt nu echter de veel grotere ID.3 aan vanaf 29.990 euro. En de ID.3 Limited Edition is geen stadswagentje, maar gewoon een volwaardige gezinsauto.

Zwart
Met zijn lengte van 4,26 meter hoort de Volkswagen ID.3 thuis in het C-segment. Daarmee is hij duidelijk een maat groter dan de eerder genoemde Renault 5 en Hyundai Inster. Normaal gesproken zouden we deze modellen niet met elkaar vergelijken, maar in dit geval ligt de prijs verrassend dicht bij elkaar. Volkswagen heeft de prijs van de Limited Edition laag weten te houden door simpelweg wat spulletjes weg te laten. Toen we de sleutel kregen, maakten we ons dan ook zorgen: zou dit zo’n uitgeklede versie zijn met handbediende raampjes en zonder audiosysteem?

Dat bleek reuze mee te vallen. De ID.3 Limited Edition is juist verrassend goed aangekleed. Dat zie je al als je ‘m ziet staan. Hij heeft – net als de dikke ID.3 GTX – standaard het Black Edition-pakket, met 19-inch lichtmetalen wielen, zwarte raamomlijsting en donkere badges. Waar andere merken extra rekenen voor “chrome delete”, doet Volkswagen dus juist het tegenovergestelde.
De enige optie aan de buitenkant op onze testauto is de witte kleur Glacier White (790 euro). Standaard is hij gratis uitgevoerd in Moonstone Grey. Wat ontbreekt wel aan de buitenkant? Achterlichten die doorlopen in de achterklep – een detail waar je prima mee kunt leven. Dure matrix-led koplampen krijg je natuurlijk ook niet voor deze prijs.

Sober, maar verre van kaal
En binnenin? Geen zorgen – de bluetooth-speaker kan thuisblijven. Het standaard audiosysteem klinkt prima en heeft zelfs speakers achterin, iets wat vroege ID.3’s nog misten. Het interieur is verder donker en zakelijk, maar voelt allesbehalve goedkoop. De afwerking is degelijk, de stoelen zitten goed (je krijgt zelfs armsteunen!), er is sfeerverlichting en het 12,9-inch touchscreen reageert vlot. Navigatie ontbreekt, maar dat is nauwelijks een gemis: Apple CarPlay en Android Auto doen hun werk uitstekend.

Stuur- en stoelverwarming ontbreken wel. Daarvoor moet je het Comfortpakket van 1.690 euro aanvinken. Dan krijg je ook draadloos telefoonladen en automatische ruitenwissers. Dat laatste is geen gemis, maar verwarmde stoelen en een warm stuur zijn wél prettig – zeker omdat je dan de verwarming in de winter een graadje lager kunt zetten, wat veel stroom bespaart. Een warmtepomp heeft de Limited Edition namelijk niet. Wel zijn er handige snufjes zoals adaptieve cruisecontrol, climate control en parkeersensoren rondom. Wat ontbreekt, is een achteruitrijcamera, maar dankzij de sensoren en het compacte formaat is inparkeren goed te doen.



170 pk en achterwielaandrijving
Onderhuids is de Limited Edition identiek aan sommige duurdere uitvoeringen. Achterin ligt dezelfde elektromotor met 125 kW (170 pk) en 310 Nm koppel. Daarmee sprint hij in 8,2 seconden naar 100 km/u. Geen sportauto, maar zeker geen slak: bij elk stoplicht ben je sneller weg dan de meeste benzineauto’s.
Het rijgevoel is precies zoals je van een elektrische Volkswagen verwacht: stil, soepel en voorspelbaar. Het is een vlotte auto, waarmee je lekker door het verkeer zoeft. De besturing is licht, het onderstel comfortabel genoeg en dankzij de achterwielaandrijving voelt hij zelfs levendig aan. Omdat de Limited Edition een kleiner accupakket heeft, is hij ook iets lichter – wat het rijplezier ten goede komt.

Actieradius ID.3 Limited Edition
En de actieradius dan? Gaat het daar fout? Geen zorgen. De accu van 52 kWh (bruto 57 kWh) is kleiner dan die van de duurdere uitvoeringen, maar levert nog steeds een nette 384 kilometer WLTP-actieradius. In de praktijk kwamen we tijdens gemengd gebruik uit op zo’n 320 kilometer per lading – mét verwarming aan en lange snelwegritten.

Zelfs met ons bovengemiddelde weekkilometrage kwamen we nooit in de buurt van “range anxiety”. Laden kan bovendien met 11 kW AC of 145 kW DC. Dat laatste is opvallend snel voor deze prijsklasse – veel concurrenten blijven steken op 80 tot 100 kW. Aan een snellader zit de accu in ongeveer 30 minuten weer op 80 procent. Ook fijn: je kunt de accu via het scherm voorverwarmen, zodat hij op de optimale temperatuur is als je bij een snellader komt.

Praktisch gebruik
Met z’n wielbasis van 2,77 meter is de ID.3 net zo ruim als een Golf, maar dankzij de vlakke vloer biedt hij zelfs meer binnenruimte. De bagageruimte van 385 liter is voldoende voor een gezin met een aantal weekendtassen of twee grote koffers. Een frunk ontbreekt.
De zitpositie is prettig, de zichtlijnen goed en de bediening van het infotainment is inmiddels flink verbeterd ten opzichte van de eerste generatie. De software werkt sneller en logischer – je merkt dat Volkswagen heeft geluisterd naar eerdere kritiek.

Concurrenten: weinig voor deze prijs
De ID.3 Limited Edition bevindt zich in een bijna leeg segment. Voor minder dan 30.000 euro vind je eigenlijk geen elektrische auto’s van dit formaat. Alleen de MG4 komt in de buurt qua prijs, maar die voelt op sommige vlakken écht goedkoop. De rest van de concurrentie bestaat uit kleinere EV’s met (aanzienlijk) minder actieradius, vermogen en laadvermogen.

Conclusie
De Volkswagen ID.3 Limited Edition bewijst dat elektrisch rijden niet per se duur hoeft te zijn. Voor net geen 30.000 euro krijg je een stille, comfortabele en volwassen EV met alles wat je als gezin écht nodig hebt. Natuurlijk kun je hem luxer maken met pakketten en opties, maar zelfs in basisvorm voelt hij verrassend compleet.
Hij rijdt volwassen, laadt snel en biedt een actieradius waar je in Nederland prima mee uit de voeten kunt. Hoeveel exemplaren Volkswagen precies naar Nederland haalt, is onbekend – maar zijn naam “Limited Edition” doet vermoeden dat hij tijdelijk is. Wie een betaalbare elektrische gezinsauto zoekt, kan er dus maar beter snel bij zijn.
Bekijk ook: Nieuwe VOLKSWAGEN T-ROC (2025): alles van A tot Z uitgelegd – Walkaround – AutoRAI TV