Deze grote Renault bestelbus kan 500 kilometer volledig elektrisch afleggen
De toekomst van zwaar(der) transport?
Of waterstofauto’s ooit een succes zullen worden is nog maar de vraag. Maar voor vrachtwagens, schepen en vliegtuigen op waterstof ziet de toekomst er wel rooskleurig uit. Ook bestelbussen op waterstof zijn volgens Renault een goede stap richting een duurzame toekomst. Zolang ze maar op groene waterstof rijden. Op de IAA Transportation – de vakbeurs voor de Europese transportsector – maken we voor het eerste kennis met de waterstofaangedreven Renault Master H2-Tech.
Renault Master H2
Over het gebruik van waterstof voor personenauto’s bestaat nog veel discussie. Bij de productie van waterstof gaat namelijk veel energie verloren. Energie die je ook direct in een accu van een efficiënte elektrische auto kunt stoppen. De meeste automakers hebben hun keuze daarom al gemaakt en kiezen voor batterijen.
Dat betekent niet dat waterstof per definitie niet duurzaam is. Waterstof kan veel zware industrie verduurzamen, maar ook in de transportsector liggen kansen voor het meest voorkomende, lichtste en eenvoudigste element in het universum. De energiedichtheid van batterijen is namelijk op dit moment nog te laag voor groot en zwaar transport. Grote schepen, vliegtuigen, vrachtwagens en bestelbussen zou je vol moeten leggen met zware accu’s, wil je ze een redelijke actieradius geven. Dan blijft er weinig ruimte over voor passagiers en vracht. Maar van stookolie, kerosine en diesel willen we af. Waterstof komt hier om de hoek kijken.
Renault Master H2-Tech
Renault introduceert de Master H2-Tech. Een Master die op waterstof loopt. Dankzij vier waterstoftanks en een brandstofcel die op het dak liggen, kun je zonder problemen grote afstanden volledig elektrisch afleggen met deze grote bestelbus. De waterstof wordt in de brandstofcel omgezet in stroom, die vervolgens naar een 31 kWh accupakket gaat dat onder de cabine ligt. Een elektromotor uit de Renault Zoe drijft vervolgens met deze stroom de voorwielen aan.
Actieradius
Op vier volle waterstoftanks kan de bus zo’n 400 tot 500 kilometer afleggen. Na vijf minuten tanken zitten de tanks weer vol. Leg je minder kilometers af op een dag, omdat je bijvoorbeeld nooit buiten de stad komt, dan kun je volgens Renault beter voor een reguliere elektrische Master kiezen. Die komt zo’n 200 kilometer ver op een vol accupakket. Kun je geen groene waterstof krijgen bij jou in de buurt, dan kun je volgens Renault ook beter voor een batterij-elektrische-Master gaan.
Drie varianten
Naast de bestelwagen met een laadvolume van 12 m³ brengt Hyvia nog twee waterstofvoertuigen op de markt: een citybus die tot vijftien passagiers kan vervoeren (Renault Master City Bus H2-TECH) en een chassis-cabine met een groot volume van 20 m³ (Renault Master Chassis Cab H2-TECH). Daarnaast biedt Hyvia oplossingen voor elektrolyse en waterstoftankstations. Je kunt namelijk ook een mobiel waterstofvulpunt bij de Fransen afnemen. Ideaal als je meerdere H2-bussen in je vloot hebt.
Hyvia
De Master H2-Tech is het resultaat van een samenwerking tussen Renault en de Amerikaanse waterstofspecialist Plug Power, een wereldwijde leider op gebied van waterstof met meer dan twintig jaar ervaring met elektrolyse en een netwerk van meer dan honderd stations die samen meer dan veertig ton waterstof per jaar distribueren. De joint venture tussen Renault Group en Plug Power heet Hyvia – waarbij de naam is ontstaan uit een samentrekking van HY voor ‘waterstof’ en het Latijnse VIA voor ‘weg’.
In de video hieronder vertellen we je alles over de waterstofbus van Renault.