Deze grote elektrische bestelbus van Renault komt verder dan veel elektrische auto’s
Kort geleden waren we aanwezig bij de onthulling van de volledig elektrische Renault Master E-Tech. We waren toen behoorlijk onder de indruk van zijn actieradius: 410 kilometer. Maar dat getal blijkt nu onjuist te zijn. Hij komt veel verder.
Renault Master
In het voorjaar komt de nieuwe Renault Master naar ons land. Hij wordt geleverd met keuze uit vier dieselmotoren, met vermogens van 130, 150 en 170 pk. Voor klanten die volledig elektrische aandrijving prefereren, zijn er twee keuzemogelijkheden. Je kunt kiezen voor een 40 kWh-batterij in combinatie met een elektromotor met 130 pk, of een 87 kWh-batterij die samenwerkt met een 143 pk sterke elektromotor. Met het grote accupakket kon je volgens Renault 410 kilometer afleggen, maar nu blijkt dat de grote bestelbus het tot 460 WLTP-kilometers schopt. Met de kleine accu is een afstand van 200 kilometer haalbaar. Eerder gaf Renault hiervoor 180 kilometer op.
Laadvermogen
De nieuwe, elektrische Renault Master heeft een laadvermogen van 1.626 kg en een trekgewicht van 2,5 ton. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.
V2L
De elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Renault Master worden beschikbaar met functies voor Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Via stopcontacten in de cabine en laadruimte kunnen adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere apparaten worden aangesloten. Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco, etc.) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Dit soort functies wordt ook wel Vehicle-to-Load (V2L) genoemd. Maar de nieuwe, elektrische Renault Master kan ook energie uit de batterij terug leveren aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren. Deze technologie heet Vehicle-to-Grid (V2G).
Meer weten? Bekijk dan de video hieronder: