Deze 35 populaire benzineauto’s zijn fors duurder dankzij ‘nieuwe’ BPM
BPM stijgt flink door WLTP-regeling, overheid doet niets
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
RAI Vereniging en BOVAG zijn op zijn zachtst gezegd woedend op het Nederlandse kabinet. Er werd een BPM-verlaging beloofd, maar in de praktijk zijn auto’s door de nieuwe WLTP-meetmethode juist duurder geworden. We zetten 35 populaire benzinemodellen op een rij met de oude en nieuwe BPM-bedragen. De verschillen zijn soms gigantisch!
Weet je nog?
Op 6 oktober 2016 schreef toenmalig Staatssecretaris Wiebes een brief aan de Tweede Kamer met de volgende toezegging: “De implementatie van de nieuwe WLTP-testmethode betreft een technische omzetting, waarbij uitsluitend de definitie van de vaststelling van de CO2-uitstoot van een voertuig wordt aangepast. Het is van belang dat de transitie goed uitvoerbaar is en budgettair neutraal verloopt. Auto’s worden immers niet onzuiniger, alleen de testmethode verandert. Het is niet de bedoeling dat automobilisten alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen.”
LEES OOK: ‘Nieuwe’ BPM maakt deze populaire dieselmodellen een stuk duurder
Verrassing: auto’s worden wél duurder
En wat blijkt nu? Verrassing: auto’s worden wél duurder. Iedereen met een beetje verstand van de belastingregels had dit natuurlijk al lang kunnen voorspellen. Nog even in een notendop: jarenlang is het gemiddelde brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot vastgesteld met de NEDC-meetmethode. Heel realistisch was die niet. Daarom is deze NEDC-meetmethode dit jaar vervangen door de WLTP-meetmethode. Die geeft een iets realistischer beeld van het brandstofverbruik.
Realistischer is in dit geval iets ‘onzuiniger’. Op papier resulteert dat in een hogere CO2-emissie. En aangezien het BPM-bedrag wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot, kon je eigenlijk al lang voorspellen dat het BPM-bedrag zou gaan stijgen. Hoewel de overheid de belofte deed een BPM-verhoging tegen te gaan en met een BPM-verlaging te komen, blijkt het tegendeel nu waar.
Consument de dupe
“De Nederlandse consument wordt nu de dupe en gaat in de meeste gevallen (fors) meer betalen voor zijn nieuwe auto. Dit was niet de bedoeling van de Tweede Kamer, maar wordt door het besluit van staatssecretaris Snel wel de werkelijkheid”, aldus RAI Vereniging en BOVAG in een brief aan de Tweede Kamer.
Staatssecretaris Snel aan het woord
“Ik streef ernaar om voor wat betreft de BPM zo snel als mogelijk een einde te maken aan deze onzekerheden”, stelt staatssecretaris Snel. “Het invoeren van een op WLTP-testresultaten gebaseerde BPM-tarieftabel is in ieder geval niet mogelijk voor 1 januari 2020. Dit betekent dat in ieder geval tot 1 januari 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag van de BPM blijft.” En juist daar zijn RAI Vereniging en de BOVAG het niet mee eens.
LEES OOK: Waarom auto’s tóch duurder worden door nieuwe verbruiksmeting
Veel duurdere auto’s
Om een paar voorbeelden te noemen. Voor een Kia Picanto 1.0 CVVT 67 pk 5-zits benzine betaalde je voorheen een BPM-bedrag van 1.573 euro op basis van 90 CO2 per kilometer. Nu betaal je 2.494 euro op basis van 101 gr/km aan CO2. Voor een Renault Clio 1.5 DCI 66 kW Estate was je voorheen 2.729 euro kwijt aan BPM (CO2-emissie: 82). Nu betaal je 6.494 euro aan BPM (CO2-emissie: 104). Je krijgt nog altijd dezelfde auto met dezelfde motor.
35 populaire benzinemodellen
Hieronder een overzicht van 35 populaire benzinemodellen in Nederland met het oude BPM-bedrag en nieuwe BPM-bedrag. Zoals je ziet zijn de verschillen soms enorm!