De Volvo Ocean Race en Volvo
Hoe hebben die twee elkaar ooit gevonden?
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Volvo en de Volvo Ocean Race. Het is eigenlijk een vreemde combi. Want Volvo is een verstandige keuze. Bovendien een veilige. Maar als je besluit aan de Volvo Ocean Race mee te doen, moet je eigenlijk allesbehalve verstandig zijn. Hoe hebben die twee elkaar ooit gevonden?
We hebben overigens alleen maar respect voor de mannen en vrouwen die zich inschrijven voor wat bekendstaat als de zwaarste zeilrace ter wereld. Maar echt, je moet wel een beetje van lotje getikt zijn om mee te doen. Op een respectvolle, positieve manier dan.
Waarom zou je anders maandenlang bijna onafgebroken op de woeste zee willen zijn? Op een zeilschip van net 20 meter lang. Niet bepaald de Titanic dus, al zonk-ie juist als een baksteen. Een zeilrace die zo zwaar is dat er soms dodelijke slachtoffers zijn te betreuren. Met één onderbroek mee, want met twee wordt de boot onnodig zwaarder. Tandenborstels worden afgebroken om maar minder gewicht mee te hoeven nemen. De huid op je handen brokkelt af vanwege de extreme weersomstandigheden die je onderweg tegenkomt. En er is geen douche aan boord. Als het regent of de golven over het dek slaan, kun je aan dek een douche nemen.
En de prijs als je wint? Geen torenhoog geldbedrag zoals bijvoorbeeld bij golf, maar een cup. Dus je begrijpt: we hebben diep respect voor de avonturiers die dit aandurven. Diep, diep respect. Om je een idee te geven hoe heftig het eraan toe kan gaan, moet je de volgende video eens bekijken:
Krankzinnig
Krankzinnig nietwaar? Dat was ook de finish van de Volvo Ocean Race op 24 juni 2018 in Scheveningen waarvoor we waren uitgenodigd door Volvo. Acht maanden en 83.000 kilometer de wereld over zeilen en een kwartier voor de finish in Scheveningen nog niet weten wie er wint. We zouden onze haren uit het hoofd trekken van frustratie. En dan zijn we geeneens zeilers. De eerste drie van de zeven deelnemende schepen hadden op de laatste dag van de race evenveel punten. Ongekend in de historie van de race die in 1973 begon.
De felle eindstrijd ging tussen drie teams: Dongfeng uit China, Brunel uit Nederland en Mapfre uit Spanje. Drie keer raden voor wie wij waren.
Meesterzet
Op de avond voor de finish werd de winnaar bepaald, bleek achteraf. “Toen besloot Dongfeng een andere route naar Scheveningen te nemen dan alle andere deelnemers”, vertelt Gerd-Jan Poortman na afloop van de race, zelf zeiler en ex-deelnemer aan de race. “Toen ik dat hoorde, dacht ik: hoe kun je zo dom zijn? Maar het bleek een ware meesterzet.”
Dongfeng koos vanuit het noorden voor de langere route langs de Waddeneilanden, langs de Noordzeekust naar beneden, richting de finish. Daar werd meer wind verwacht. De andere deelnemers zeilden vanuit het westen op de kust af, de korte route. Op de ochtend van de finish lag Dongfeng hopeloos achter en leek de strijd gestreden. Maar de wind bracht het zeilschip uiteindelijk de overwinning.
Duizenden toeschouwers onder wie wij zagen het schip – een Volvo van koolstofvezel trouwens, net als de andere schepen – in Scheveningen als eerste over de finish gaan. En daarmee won het de Volvo Ocean Race 2017-2018. Een spectaculair einde van een net zo spectaculaire zeilrace.
Plasticsoep
Over einde gesproken: het was de laatste Volvo Ocean Race. Want Volvo draagt het eigendom over. Twintig jaar lang was het Zweedse merk verbonden met de zeilrace. Voor de naamsbekendheid uiteraard, maar ook vanwege meer duurzame redenen. Zo zijn de lichtgewicht schepen (toch nog zo’n 12.500 kg) uitgerust met sensoren om de hoeveelheid plastic in oceanen (plasticsoep) te meten. Daar willen we vanaf en dus levert dit waardevolle informatie op.
Hierbij past het besluit van Volvo om vanaf 2025 in elk nieuw Volvo-model een kwart gerecyclede kunststoffen toe te passen. In het Volvo-paviljoen bij de finish was zelfs geen plastic voor eenmalig gebruik te vinden. Geen rietjes om mee te drinken bijvoorbeeld, iets wat Volvo ook verbiedt in zijn fabrieken en kantoren wereldwijd. En inmiddels heeft Volvo ook zijn eerste klimaatneutrale fabriek geopend, in Skövde, Zweden. Per 2025 moeten alle productiefaciliteiten klimaatneutraal zijn.
Supertje-exclusief
Nu je dit weet, is het wellicht een goed idee de Volvo V90 Cross Country Ocean Race Edition aan te schaffen. Vanaf 65.195 euro, maar met de wetenschap dat er niet zo snel meer een nieuwe komt. Supertje-exclusief dus. En sowieso een pracht van een auto, vinden we. Met een eigen design en een extra avontuurlijk karakter. Zo’n Volvo waar een Volvo Ocean Race-deelnemer wel in gezien wil worden. En wij ook. Al is het alleen maar vanwege het respect dat we voor zulke avonturiers hebben.
Maar ook hier geldt: een beetje gek moet je wel zijn, want de oranjekleurige designaccenten (op onder meer de stoelen en bumpers) zullen niet ieders smaak zijn. Verder is het bovenal een veilige en verstandige keuze.