De pick-up: 3 auto’s in 1 en toch onbemind, hoe komt dat?
Mitsubishi L200 - take zes!
Mitsubishi houdt vol! De producent gelooft heilig in de pick-up, ook in Nederland. De verkopen zijn gering. Kan de nieuwe zesde generatie daarin verandering brengen? Hij oogt heel fris en krachtdadig en zo rijdt hij ook. Onverzettelijk als vanouds, maar ook wat comfortabeler.
Een pick-up, als de Mitsubishi L200, is een multitool op wielen: 3 auto’s in 1. Met dubbele cabine is hij groot genoeg voor een heel gezin. De laadbak maakt er een soort kleine vrachtauto van. Door de vierwielaandrijving heeft hij bovendien geweldige trekcapaciteiten. Je vraagt je af waarom niet meer mensen een pick-up kopen.
Noeste vierwielaangedreven werker
In heel Europa heeft de pick-up maar 1 procent aandeel van alle autoverkopen. In Nederland is dat nog minder. Terwijl ze tientallen jaren geleden heel populair waren, ook in ons land. Toen waren ze echter nog betaalbaar: een noeste vierwielaangedreven werker voor de prijs van een middenklasse auto. Fiscale heffingen en dan met name de BPM hebben het enthousiasme gesmoord.
Mitsubishi L200 op grijs kenteken
Wil je bijvoorbeeld nu de nieuwe Mitsubishi L200 dubbele cabine kopen dan ben je ruim 70.000 euro lichter. Dat is de prijs inclusief belastingen. Bedrijven kunnen de BPM en de BTW terugvragen, maar dan moet de auto wel op grijs kenteken leverbaar zijn en dan moet de L200 worden verlengd. Mitsubishi is dat niet van plan. Deze ingrijpende operatie wordt niet gerechtvaardigd door de geringe verkoopaantallen. Alleen de L200 King Cab met alleen twee voorstoelen en een langere laadbak komt beschikbaar op grijs kenteken. Zonder belastingen komt de vanafprijs net iets boven de 20.000 euro.
De eerste indrukken
De L200 van de zesde generatie, die nu het toneel betreedt, is in veel opzichten verbeterd en vooral comfortabeler. Dat blijkt uit de eerste kennismaking met deze multitool in de Spaanse hooglanden. Binnenkort de volledige test.
Wat zijn in een notendop de pluspunten?
- Nieuw, echt wel stoer uiterlijk vooral door het grotere front met led-koplampen.
- Stijvere constructie, waardoor hij merkbaar comfortabeler rijdt.
- 2,2-liter turbodiesel van 100 kW (150 pk) is stil en krachtig vanaf 2.000 toeren per minuut.
- Tot 1.000 kg laadvermogen, de aanhanger is als het ware geïntegreerd.
- Hij mag tot 3.100 kg trekken (geremd).
- Nu ook met automaat, zestraps, die zo fijn schakelt dat je de handbak eigenlijk niet meer wil.
- Moderne vierwielaandrijving inclusief lage gearing, die je in de duurdere uitvoering makkelijk met een draaiknop kunt bedienen.
Waarmee moet je rekening houden?
- Het onderstel is nogal kloek van opbouw met achter een starre as en bladveren. Verkeersdrempels voel je nadrukkelijk. Met enkele honderden kilo’s in de laadbak gaat dat beter.
- Het hoge eigen gewicht van meer dan 1.900 kg temt de prestaties van de motor enigszins. Vooral in de lange vijfde en zesde versnelling is dat merkbaar. Dan moet je hem boven de 2000 toeren houden.
- De hoge prijs met belastingen. Dat punt geldt voor alle pick-ups.