De nieuwe Peugeot 208: gewaagd en lekker anders
Inclusief slagtanden, vernieuwde i-Cockpit en nieuwe technologie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hou je van lekker fris en van lekker anders? Dan is de nieuwe Peugeot 208 zeker een auto die je in de gaten moet houden. Peugeot geeft hem frisse styling, bouwt alleen nog een vijfdeurs hatchback en heeft op technologiegebied het nodige in petto. Dit zijn de eerste details.
Slagtanden
Project P21, onder die codenaam is de nieuwe generatie Peugeot 208 ontwikkeld. De link met de nieuwe Peugeot 508 is direct duidelijk. Ook de nieuwe Peugeot 208 heeft het opvallende front met ‘slagtanden’. En uiteraard mag de kenmerkende leeuwenklauwafdruk in de achterlichten niet ontbreken. Optioneel of afhankelijk van de uitvoering hebben ook de koplampen deze lichtsignatuur. De achterzijde heeft een opvallende zwarte sierstrip. Met de kentekenplaat geplaatst op de achterbumper in plaats van op de achterklep resulteert dat in een stoere look.
Langer en lager
De nieuwe Peugeot 208 is iets gegroeid qua lengte en ook iets gekrompen. De vijfdeurs hatchback meet nu 4,03 meter, een groei van 4 hele centimeters. De breedte bedraagt nu 1,47 meter en de hoogte komt uit op 1,43 centimeter (+3 centimeter). Ook niet onbelangrijk is de wielbasis. Die groeide met 1 centimeter naar 2,55 meter.
Meer interieurruimte
Peugeot belooft ondanks de nauwelijks toegenomen buitenafmetingen en wielbasis toch de nodige extra interieurruimte. Vooral passagiers moeten achterin goed kunnen zitten, al is dat laatste sterk afhankelijk van de lengte van de passagiers voorin. De ruimste in het segment zal de 208 zeker niet zijn. De kofferbak is zelfs gekrompen: van 285 naar 265 liter. Het laadruimteontwerp is echter wel hoekig en dat is praktisch.
Niet te missen: i-Cockpit
Het interieur van de 208 heeft net als de buitenkant een grote metamorfose ondergaan. Ook in nieuwe 208 keert de inmiddels welbekende i-Cockpit toe. Peugeot heeft dit interieurconcept verder ontwikkeld en installeert optioneel een virtuele cockpit met 3D-indeling. Dit wordt het zogeheten Quartz Cluster genoemd waarbij bepaalde informatie in 3D benadrukt kan worden. Ook heeft de nieuwe Peugeot 208 de ‘pianotoetsen’ die we al kennen van de 508, 3008 en 5008. Bij de 208 zijn functies als de vooruitverwarming, achteruitverwarming, portiervergrendeling, alarmlichten, airconditioning en luchtventilatie ondergebracht.
Personalisatie
Ruimte voor personalisatie is er genoeg. Peugeot levert diverse exterieur- en interieurkleuren en heeft opvallende stylingelementen in de portieren aangebracht. Het dashboard is opgebouwd uit fraaie zachte materialen. Wat dat betreft geeft het interieur van de nieuwe 208 vooral een ‘508-gevoel’.
Common Modular Platform
Peugeot bouwt de nieuwe 208 op het zogeheten Common Modular Platform (CMP). Op dit platform bouwt Groupe PSA – het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS Automobiles – ook de nieuwe generatie Opel Corsa en de al vrijgegeven DS 3 Crossback. Dit platform ondersteunt diverse aandrijfvormen. Naast benzine- en dieselmotoren is het ook vrij eenvoudig om een batterij-elektrische aandrijflijn te installeren. En je raadt het al: die elektrische Peugeot 208 komt eraan en heet e-208. Op ZERauto.nl vertellen we je de eerste details over de Peugeot e-208.
Verbrandingsmotoren
Hier lichten we de conventionele verbrandingsmotoren toe. Op het programma staan er vier, waarvan drie benzinetypes en één diesel. Er is keuze uit PureTech-driecilinders in de smaken 75, 100 of 130 pk. Dieselen kan met een BlueHDi-viercilinder met 100 pk.
Transmissies
Alleen de PureTech 75 heeft een handgeschakelde vijfbak. De overige motoren worden geleverd met een handgeschakelde zesbak. Optioneel levert Peugeot een achttraps automaat (EAT8) – uniek in het B-segment! – voor de PureTech 100 en PureTech 130. De diesel heeft dus altijd een handbak. Peugeot verwacht dat 80 procent van de kopers van een nieuwe 208 voor de benzinemotor gaat, 10 procent voor de dieselversie en 10 procent voor de volledig elektrische variant.
Diverse uitvoeringen
Uiteraard is er keuze uit diverse uitvoeringen. Peugeot voert de Access als instapper en bouwt het programma op met de Active, Allure, GT Line en de GT. De GT Line en GT beschikken over onderscheidende stylingkenmerken, zoals LED-koplampen met speciale lichtsignatuur, glanzend zwarte wielkastverbreders en raamtochtstrips, 17-inch lichtmetalen wielen en zwarte dakbekleding met stiksels in de kleur Adamite, ambianceverlichting, sportstoelen en aluminium pedalen. De e-208 wordt als GT geleverd. Niet zonder reden, want een vervanger van de GTi krijgt een heel andere invulling dan we gewend waren van Peugeot. Lees er meer over op ZERauto.nl.
Marktintroductie
De nieuwe Peugeot 208 komt in het derde kwartaal van 2019 op de Nederlandse markt voor vermoedelijk dezelfde prijzen als het huidige model. Reken dus op een vanafprijs van ongeveer 17.500 tot 18.000 euro. Op de Autosalon van Genève (7-17 maart) beleeft de nieuwe 208 zijn wereldpremière.