De Hyundai Kona Hybrid in drie highlights
Komt in de zomer van 2019 op de Nederlandse markt
Hyundai breidt de populaire Kona-modelfamilie uit met een Kona Hybrid. Het model komt tussen de benzineversies en de volledig elektrische Kona Electric in. De levering van de Hyundai Kona Hybrid start na de zomer van 2019. Dit zijn drie highlights.
Populair, die Kona
De benzine-aangedreven Kona verscheen in 2017 op de Nederlandse markt. De Kona Electric volgde in 2018. Sinds de introductie van de Kona zijn er in totaal bijna 120.000 exemplaren van verkocht in Europa. Een populair model dus, die Kona en reden genoeg voor Hyundai om de Kona-familie uit te breiden met een Kona Hybrid.
Highlight 1: geen stekker nodig
Als hybride heeft deze Hyundai Kona geen stekker, maar een zelfopladende aandrijflijn. De Hyundai Kona Hybrid is uitgerust met een 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor. De batterij wordt opgeladen tijdens het remmen. De benzinemotor levert een vermogen van 105 pk, gelijk aan 77,2 kW. De elektromotor produceert 43,5 pk (32 kW) en een maximumkoppel van 170 Nm. Het gecombineerd vermogen bedraagt 141 pk (103,6 kW) met 265 Nm trekkracht.
Highlight 2: waar is dat accupakket?
Goed, de Kona Hybrid heeft dus een batterij? Maar vinden we die? Deze 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij is gepositioneerd onder de achterbank zodat er geen interieurruimte verloren gaat.
Highlight 3: en hoe zit het met veiligheid?
De Hyundai Kona Hybrid heeft naast een head-up display, een optioneel 10,25-inch touchscreen en witte stiksels op de stoelen en witte accenten rond de luchtroosters en de schakelpook ook de nodige veiligheidssystemen, samengevoegd in het technologiepakket Hyundai SmartSense. Dit pakket bestaat onder meer uit Front Collision Warning & Avoidance Assist met Pedestrian Detection en het nieuwe Cyclist Detection en Driver Attention Warning. Ook Lane Keeping Assist en High Beam Assist zijn standaard.
Opties
Optioneel levert Hyundai Lane Following Assist, dat de auto veilig in het midden van de rijstrook houdt, en Intelligent Speed Limit Warning, dat de camera in de voorzijde van de auto gebruikt en informatie van het navigatiesysteem om verkeersborden te herkennen en snelheidslimieten en inhaalverboden direct weer te geven in het blikveld van de bestuurder. Blind-Spot Collision Warning en Rear Cross-Traffic Collision Warning zijn ook optioneel leverbaar.