De 100ste BAC Mono is een feit!
Nummer honderd heeft unieke samenstelling met zichtkoolstofvezel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Feest bij de Britse sportautobouwer BAC (Briggs Automotive Company). De honderste BAC Mono – die sinds 2011 wordt gebouwd – is geproduceerd. Nummer honderd is daarnaast extra speciaal dankzij een unieke samenstelling.
Automuseum
De honderdste BAC Mono is gekocht door het Strøjer Samlingen automuseum in Denemarken waar meer dan 120 auto’s te vinden zijn. Nummer 100 is uitgerust in een stijlvolle kleur British Racing Green met geel/gouden accenten, zoals de BAC-belettering en het frame. Ook bijzonder zijn de koolstofvezel wielen en de gouden stiksels in het interieur. Door de groene tint is overigens de koolstofvezel structuur zichtbaar.
Er komt meer aan
BAC-medeoprichter Neill Briggs zegt: “Het leveren van Mono #100 is een enorme mijlpaal in onze geschiedenis, maar blijf ons in de gaten houden want er komt nog veel meer aan in de nabije toekomst.”
Eenzitter
De naam Mono is een verwijzing naar het feit dat de straatracer slechts één zitplaats heeft. De eerste exemplaren van de BAC Mono werden uitgerust met een 280 pk sterke 2,3-liter Cosworth viercilinder. Die krachtbron werd later opgevolgd door een 305 pk sterke 2,5-liter Ford Duratec viercilinder met turbo, gekieteld door Mountune. De 580 kilogram zware BAC Mono sprint in slechts 2,8 seconden naar 100 km/u.