Dallara Stradale is eerste straatauto van Dallara
Leverbaar in drie smaken: barchetta, roadster en targa
De Italiaanse raceautofabrikant Dallara Automobili heeft voor de eerste keer een straatauto gepresenteerd. De naam van de nieuweling? Heel treffend: Dallara Stradale, dus ‘voor de openbare weg’. Het gaat om een lichtgewicht speedster – een volwaardige voorruit ontbreekt dus.
Eerbetoon aan Gian Paolo Dallara
Dallara introduceert de Stradale niet zonder reden. De tweezitter is ontwikkeld ter ere van de 81e verjaardag, 16 november jl., van Dallara-oprichter Gian Paolo Dallara. De ontwikkeling van de Dallara Stradale begon in 2015. Er waren in totaal 25 mensen bij het project betrokken.
Stradale in drie varianten
Standaard is de Dallara Stradale een zogenoemde barchetta – een open tweezitter zonder voorruit. Optioneel levert Dallara de Stradale met een voorruit, waardoor het een roadster wordt. Een T-frame is ook mogelijk. De auto wordt dan een targa. Er is dus keuze uit drie carrosserietypes.
855 kilogram
De Dallara Stradale weegt slechts 855 kilogram en is voorzien van een koolstofvezel koetswerk. Achterin lepelt Dallara een 2,3-liter EcoBoost-viercilinderturbomotor van Ford. De krachtbron produceert ongeveer 298 kW (405 pk) en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel levert Dallara een paddleshift-transmissie met vier rijmodi: zowel in de automatische stand en de manuele modus is er keuze uit Normal en Sport. Een achterspoiler is optioneel en zorgt voor downforce van maximaal 820 kilogram. Serieus speelgoed dus.
Oplage: 600 stuks
Het plan is om in de komende vijf jaar in totaal zeshonderd exemplaren te produceren. De prijs? Zonder belastingen betaal je 155.000 euro. De concurrenten? De BAC Mono, de Ariel Atom, de KTM X-Bow en de Donkervoort D8 GTO. De testwerkzaamheden op de openbare weg en de homologatie zijn inmiddels afgerond. Per direct start Dallara de levering van de Stradale.