Dakar 18 – Gamereview
Niet opgeven, gewoon niet opgeven!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Pfoe, soms heb je van die games waar je echt even voor moet gaan zitten. Dakar 18 is er een van. Wie echt moeite doet, haalt er veel voldoening uit.
Cross-country rallygame
Wat een fantastisch idee eigenlijk, om van Dakar – toch een van de zwaarste rally’s ter wereld – een game te maken. Bigmoon Entertainment ging de uitdaging aan. Goed, wat is Dakar 18 eigenlijk? Volgens de makers is Dakar 18 een cross-country rallygame met een van de grootste open werelden ooit.
“Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.”
Officiële teams, voertuigen en coureurs
Het is de officiële racegame gebaseerd op de wereldberoemde rally van de Amaury Sport Organisation (A.S.O.) in Zuid-Amerika. Je kan rijden met motoren, auto’s, trucks, quads en SSV’s. De game bevat de belangrijkste officiële teams, voertuigen en coureurs. Je kan spelen in singleplayer of je rijdt tegen je vrienden in de online en offline multiplayerstanden. Kortom: jij bepaalt.
Tutorial
Hoe pakt dat alles uit in de praktijk? De game vluchtig opstarten is er niet bij. Onze tip: zorg dat je een middag of avondje vrij bent en dat je in een vrolijke bui bent. Het heeft namelijk even tijd nodig om de tutorial succesvol te doorlopen. Je moet namelijk eerst de navigatietool goed onder de knie krijgen. Rijden met een richtingspijl boven de auto is er niet bij. Je moet de kaart met bijbehorende coördinaten kunnen lezen. Kun je dat niet? Tja, dan is beginnen aan Dakar 18 eigenlijk al een verloren zaak.
“Als een kip zonder kop een zandduin opbeuken is er niet bij.”
De grenzen opzoeken
Ook het leren besturen van het voertuig heeft tijd nodig. Heel natuurlijk voelt alles helaas niet aan. Voertuigen reageren soms wat houterig en soms zijn de gripniveaus redelijk vaag. Toch is dat alles een kwestie van even wennen en kijken waar de grenzen liggen. Daarna gaat alles al een stuk beter. Stuurfoutjes maken mag. En geef toe: heel veel obstakels kom je in een woestijn niet tegen toch?
“Je kan rijden met motoren, auto’s, trucks, quads en SSV’s.”
Wijze woorden van Tom Beugelsdijk
Als een kip zonder kop een zandduin opbeuken is er niet bij. Je moet weten wat je doet. Hoe kom je zo snel mogelijk aan de overkant met zo weinig mogelijk kleerscheuren? Die vraag moet je continu stellen. Dakar is een overlevingsstrijd. Alleen de slimste en snelste rijders halen de finish. Wie te wild rijdt, krijgt schade. En die schades moet je ter plekke repareren. Kost tijd en geld. Vaarwel overwinning. Kortom: luister goed naar de beroemde woorden van Tom Beugelsdijk: rustaagh!
“Hoe kom je zo snel mogelijk aan de overkant met zo weinig mogelijk kleerscheuren.”
Lang leve de sleepkabel
Geld? Jazeker, in de game is sprake van Dakar points. Je begint met een startsaldo en kunt ze ook verdienen door randmissies uit te voeren. Bijvoorbeeld door een deelnemer die vastgelopen is in de modder, te bevrijden. Best leuk eigenlijk. Je moet daadwerkelijk uitstappen, richting de andere auto rennen, de sleepkabel bevestigen en vervolgens kan het sleepfestijn beginnen. De makers hebben er dus echt een zo realistisch mogelijk feestje van willen maken. Leuk!
“De besturing is een kwestie van even wennen en kijken waar de grenzen liggen. Daarna gaat alles al een stuk beter.”
Het roadbook
De finish heelhuids halen in Dakar 18 is een knappe prestatie, maar niet verdwalen is een andere uitdaging. In Dakar 18 ben je afhankelijk van het roadbook. Daarin staat per afstand wat je moet doen. Kies je een auto, dan heb je geluk. Je bijrijder geeft dan afhankelijk van de moeilijkheidsgraad instructies aan welke richting je moet aanhouden. Niet van ‘sla hier rechts af’ of na ‘300 meter links’. Nee, je moet bepaalde coördinaten aanhouden, zorgen dat je de juiste handeling doet op het juiste moment en niet vergeten: racen. Multitasken dus. Mannen, jullie kunnen dat heus wel.
“Vergeet vooral niet te racen.”
Open wereld, gaaf!
Dakar 18 is dus niet echt ontspanning, maar inspanning. En man wat is het frustrerend als je de weg kwijt bent. Gelukkig kun je terugkeren naar het laatste waypoint om alsnog de juiste weg te vinden, maar de kans op een overwinning is dan eigenlijk al verkeken. Oefenen dus. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Een groot compliment verdienen de makers overigens voor het namaken van Zuid-Amerika. Het oog voor detail is groot en de vergezichten zijn indrukwekkend. Ook fijn zijn de diverse camerapunten van alle voertuigen. Een cockpitview, motorkapview en zelfs een helikopterview: aan alles is gedacht. Je maakt er dus een beetje je eigen Dakar-show van.
“Het oog voor detail is groot en de vergezichten zijn indrukwekkend.”
Doorzettingsvermogen
Dakar 18 is allesbehalve een kom-we-doen-vanavond-lekker-een-spelletje-game. Dakar 18 vraagt om concentratie. Om doorzettingsvermogen. Het is geen game voor de massa, maar voor de echte liefhebbers. En zelfs dan blijft de moeilijkheidsgraad pittig. Het is dus meer een simulatieracer. Het idee achter Dakar 18 is in ieder geval ge-wel-dig. Want een officiële racegame van Dakar 18 is nog nooit eerder verschenen. Je moet er alleen echt even voor gaan zitten. En niet opgeven. Precies zoals in de echte Dakar Rally. Want wie doorzet, bereikt mooie dingen.
Dakar 18 is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.