Cupra Formentor met twee aandrijflijnen op de markt
Formentor is eerste zelfstandig door Cupra ontworpen model
Bijzonder: de Formentor is het eerste zelfstandig door Cupra ontworpen model. Cupra is tegenwoordig een zelfstandig opererende divisie binnen de Seat-gelederen. Het merk richt zich op de ontwikkeling van high-performance modellen. De Formentor komt met twee aandrijflijnen op de markt.
Twee aandrijflijnen
Er is keuze uit een benzineversie of een PHEV-variant met benzinemotor en elektromotor, beide gekoppeld aan een DSG-automaat. Het topmodel heeft een 2.0 TSI met 310 pk en een koppel van 400 Nm. Deze variant heeft bovendien 4Drive-vierwielaandrijving. Dit systeem verdeelt de power variabel over de vier aangedreven wielen.
Plug-in hybride
Cupra levert de Formentor ook met een plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk en een 115 pk sterke elektromotor. De elektromotor haalt zijn energie uit een lithium-ion batterij met een capaciteit van 13 kWh. Het systeemvermogen komt uit op 245 pk en alleen op elektrische energie kan de Cupra Formentor PHEV ongeveer 50 kilometer rijden.
Afmetingen
De Cupra Formentor is 4,45 meter lang, 1,84 meter breed en 1,51 meter hoog. Qua styling heeft hij wel wat weg van een hatchback en coupé, maar dan met offroad-looks. Cupra installeert 19-inch lichtmetalen wielen (optioneel in koperkleur) en remmerij van Brembo. In het interieur komen diverse koperen details terug, alsook sierelementen in geborsteld aluminium. Sportstoelen (in Petrol Blue of Black), een Virtual Cockpit en een centraal geplaatst 12-inch breedbeelddisplay met Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto ondersteuning maken het feest compleet. In het nieuwe multifunctionele stuurwiel zijn de startknop en Cupra-rijmodus-knop geïntegreerd.
Marktintroductie
De Cupra Formentor komt eind 2020 op de Nederlandse markt. Prijzen volgen voorafgaand aan de marktintroductie.