Column: Ford Mustang Bullit is machtig mooi, maar alleen voor petrolheads
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Tweestrijd
Autofabrikanten worden geleid door mensen. En die mensen moeten permanent beslissingen nemen om het merk aantrekkelijk te houden voor een groot publiek. Immers, je wilt dat de producten ook gekocht worden. Zet dat eens af tegen de enorme veranderingen die op ons afkomen. Op weg naar volledig elektrisch vervoer (doelstelling van onder meer de Nederlandse overheid) worden steeds zwaardere milieueisen gesteld. Emissies moeten drastisch omlaag, de regelgeving op dat vlak wordt steeds strakker.
Maar er zijn ook veel mensen die kiezen voor een bepaalde auto, omdat die beschikt over bijzondere eigenschappen. Grote motoren, veel vermogen, extravagante vormgeving. Allemaal zaken die een enorme schare liefhebbers nog steeds aanspreekt. Echte petrolheads keren zich af tegen de oprukkende elektrificering. En die groep mensen moet je ook tevreden houden en trachten te binden.
Ford Mustang Bullitt
Ford bedient die groep bijvoorbeeld met de Ford Mustang Bullitt, de derde auto die deze naam draagt waarmee herinneringen worden opgeroepen aan een filmklassieker met Steve McQueen van bijna zestig jaar geleden.
Onlangs haalde de importeur een exemplaar naar ons land, als ‘imagobooster’. Overigens bijna onbetaalbaar voor in Nederland, met een prijskaartje van zowat 122.000 euro, terwijl onze Belgische zuiderburen met minder dan 53.000 euro slechts de helft betalen voor dezelfde auto. Maar ja, de BPM die wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot is nu eenmaal een Nederlandse belasting waar Belgen (en de meeste andere Europeanen) geen hinder van ondervinden.
LEES OOK: Bizar: de prijsverschillen van deze 10 nieuwe auto’s in Europa
Gewoon leuk
Eerlijk is eerlijk, voor de stoere automobilist is het genieten in deze groene Mustang GT, uitgerust met een 5,0-liter V8-motor. Je zou denken: wat heb je eraan in ons land? Nou, het is gewoon leuk. Een machtig roffelend motorgeluid, waarbij een naderende onweersbui in het niets lijkt te verdwijnen.
Technisch up-to-date, met zelfs een speciale functie om de voorwielen te vergrendelen, zodat je indruk kunt maken door burn-outs te forceren. Zinloos, maar geinig. In de film Bullitt maakte de Mustang indruk in een vele minuten durende achtervolgingsscène door de straten van San Francisco. Met de maatstaven van nu niet echt bijzonder, destijds grensverleggend.
Veel rijplezier
Dat soort woeste gedoe vermijden we, we houden ons keurig aan de verkeersregels. Maar ook dan is het een groot genoegen om in deze Mustang Bullitt rond te rijden. Niet echt gemaakt om bochten soepel te nemen, al zorgt het huidige onderstel wel voor veel rijplezier.
De versnellingsbak (uiteraard, zou je zeggen, alleen handgeschakelde zesbak) laat zich gemakkelijk en soepel bedienen. Het interieur is vooral zwart, met een knipoog naar het dashboard uit de beginjaren van de Mustang.
Dat we anno 2019 leven, blijkt dan weer uit het 12-inch digitaal dashboard, het centrale 8-inch touchscreen, DAB digitale radio, verwarmbaar stuurwiel, Lane Departure Warning en sfeerverlichting. Ook de bijzondere feature ‘silent mode’, waarmee je het ronkende motorgeluid wat tempert, mag niet onvermeld blijven.
LEES OOK: Autotest – Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8
Bestaansrecht
Hoe leuk het op zichzelf ook is om in zo’n Ford Mustang Bullitt te cruisen, je kunt je oprecht afvragen of dit soort auto’s in de snel veranderende wereld nog lang bestaansrecht hebben. Laten we er maar van genieten zolang het kan.
Dus chapeau voor Ford dat de fabrikant deze mastodont nog van de band laat rollen. Al is het mogelijk de laatste der Mohikanen, als we die historische boektitel uit 1826 nog eens mogen citeren.