Column: “En nu doorpakken met die EV-subsidie”
Subsidiepot aanvullen, wagenpark sneller vergroenen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
216 uur. Oftewel: negen dagen. Zoveel tijd – nee – zo weinig tijd was er nodig om 10 miljoen euro aan subsidies te vergeven aan 2.500 particulieren die met overheidssteun een nieuwe batterij-elektrische auto hebben gekocht. Van de overheid kregen ze allemaal 4.000 euro korting bij aanschaf op een nieuwe elektrische auto. Veel meer Nederlanders staan te trappelen. De overheid zou nu gewoon door moeten pakken.
‘Orderboeken’
Zo’n Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) – zoals deze subsidieregeling voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s officieel heet – kun je aanvragen bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Op 1 juli gingen de ‘orderboeken’ open. Op 9 juli klokslag 09:00 uur was de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s leeg. Een succes dus, die subsidie. Maar het feest is nu voorbij. De verkoop van nieuwe batterij-elektrische auto’s dreigt weer stil te komen liggen.
Niet wachten tot 2021
Toch hoeft dan niet zo te zijn, als de overheid nu snel handelt en niet pas tot 2021 wacht met het opnieuw vullen van de subsidiepot voor nieuwe auto’s. Want wat is nu 10 miljoen euro voor een landje dat op jaarbasis voor miljarden euro’s aan wegenbelasting ophaalt? Spek die subsidiepot even met ongeveer 30 miljoen euro. Of meer. Want dan zal je zien dat meer Nederlanders tot aankoop van een batterij-elektrische auto overgaan en dat de overheid sneller ‘zijn’ wagenpark kan vergroenen.
“Laten we dat momentum vasthouden aub?”
‘Groene’ auto’s
Want daar is het allemaal om te doen. Dat we – lees de overheid – aan Brussel kunnen laten zien dat we in Nederland in ‘groene’ auto’s rondrijden die lokaal emissievrij rijden. Met de nadruk op lokaal, want stroom moet ook opgewekt worden. Hoe dan ook: de overheid moet nu doorpakken en die subsidiepot per direct spekken.
Groot ingekocht
Autofabrikanten zijn er klaar voor, hebben de volumes verhoogd en extra groot ingekocht. Ze kunnen snel leveren. Ze hebben bovendien geinige batterij-elektrische auto’s in de aanbieding die met subsidie al een stuk bereikbaarder worden. Ik noem even de Opel Corsa-e, Peugeot e-208, DS 3 Crossback E-Tense, MINI Cooper SE, Honda e, Nissan LEAF en nog vele andere modellen. Stuk voor stuk leuk spul waar de particulier nu eindelijk zijn vizier op gericht heeft, dankzij die subsidie. Laten we dat momentum vasthouden aub? Dus overheid, snel handelen! Help die industrie een handje en help de particulier aan een EV.
“De particulier heeft nu eindelijk zijn vizier gericht op EV’s, dankzij die subsidie”
Budget voor 2020
Het totale beschikbare budget voor 2020 is overigens 17,2 miljoen euro, waarvan 10 miljoen euro beschikbaar is voor nieuwe elektrische personenauto’s en 7,2 miljoen euro voor gebruikte elektrische personenauto’s. Je ziet nu al dat die laatste pot minder populair is. Van de 7,2 miljoen euro is op 9 juli nog 5.720.000 euro beschikbaar. Nieuwe BEV’s zijn veel populairder, ook omdat ze veel verder kunnen rijden dan gebruikte – vaak oudere – elektrische auto’s.
Geen eigen belang
Wil ik toch even benadrukken: dit schrijf ik niet uit eigen belang. Dus nee, ik heb geen nieuwe elektrische auto gekocht waarvoor ik net subsidie ben misgelopen. Ik ben nog veel te tevreden over mijn Mazda MX-5. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat particulieren interesse hebben in een nieuwe EV met goede garantievoorwaarden en een – onder meer dankzij de subsidie – aantrekkelijke prijs. Ze willen nu eindelijk de stap gaan zetten. Dan moet de overheid ze ook tegemoet komen. Een bedrag van 10 miljoen euro is gewoon te weinig. We hebben 70.000 laadpalen in Nederland. Daar komen er nog veel meer bij. Sterker nog: de overheid investeert 30 miljoen euro voor de aanleg aanleg van duizenden nieuwe laadpalen en laadpleinen. Laat ze dan ook nog minimaal 30 miljoen euro extra steken in die subsidiepot voor 2020?
“Een bedrag van 10 miljoen euro is gewoon te weinig.”