AutoRAI in Miniatuur: Stijlvol Silberpfeile-vervoer
Mercedes-Benz LO 2750 raceautotransporter van CMC
Méér detaillering dan de miniaturen van CMC bieden, is bijna niet voor te stellen. Deze maand verschijnt van deze fabrikant de Mercedes-Benz LO 2750, die Mercedes-Benz in de jaren 1934 tot en met 1939 gebruikte om hun raceauto’s, de Silberpfeile, te vervoeren.
Mooier en beter
Hoe langer je miniatuurauto’s verzamelt, des te hoger je de lat legt. Ben je begonnen met Matchbox, Hotwheels of beschadigde Dinky Toys – of houten modellen – om echt mee te spelen? Die blijven begeerlijk, maar na verloop van tijd wil je ongetwijfeld méér: mooier, beter.
“Aan de onderkant van het CMC-model is minstens zoveel moois te zien als aan de bovenkant”
[gallerij-1]
2.365 onderdelen
Het Duitse CMC, dat overigens zijn weergaloze miniaturen in het Verre Oosten laat produceren, maakt hem in schaal 1 op 18. En het model bestaat uit niet minder dan 2.365 onderdelen – een gemiddeld speelgoedautootje telt er misschien twintig.
[parallex-1]
De motorkap kan open – dat is nog niet zo bijzonder – zodat de viercilinder dieselmotor met alle toebehoren zichtbaar is. De brandstofpomp, de filters en de leidingen onder veel meer zijn allemaal zeer realistisch uitgevoerd.
Zelfs de bandenopschriften…
De voorwielen zijn bestuurbaar en achter is ‘dubbellucht’ gemonteerd – de banden hebben zelfs de juiste Dunlop-opschriften. De laadruimte van ‘Wagen 1’ is leeg, maar CMC biedt dit model ook aan als ‘Wagen 2’, met de Mercedes-Benz W25-testauto erin, net als in de echte auto destijds.
“Dit is ultieme detaillering op schaal 1 op 18”
[parallex-2]
De afneembare huif is van échte stof en voorzien van echte lederen spanbanden en rustend op een metalen frame. De zijwanden en de achterklep zijn scharnierend uitgevoerd en voorzien van grendels. De gereedschapskasten onder de laadruimte kun je óók openen en sluiten.
Ondersteboven
Niemand legt zijn miniatuurauto’s ondersteboven in de vitrine, toch? Maar aan de onderkant van de CMC is minstens zoveel moois te zien als aan de opbouw en in de cabine. Alles zit erop en eronder: functionele bladveren, de brandstoftank, de gereedschapskastjes, treeplankjes, een uitlaat, allerlei leidingen – noem maar op. Net een echte truck, alleen funkelnagelneu. Je kijkt je ogen uit.
[parallex-3]
Het interieur is – net als dat van de echte truck – kaal, maar CMC heeft alle bedieningselementen wel getrouw weergegeven, net als de richtingaanwijzers op de buitenspiegels. En ook de binnenspiegel doet het: hij geeft haarscherp beeld!
De prijs?
Kijk dus maar goed in die spiegel: wil je dit schitterend gedetailleerde model echt hebben. De prijs is zevenhonderd euro. CMC biedt hem ook aan mét de Mercedes-Benz W25-testauto als lading – van dezelfde kwaliteit natuurlijk – voor 818 euro.
Zie hoever detaillering kan gaan: de auto’s waarvan Fabian Oefner gebruikmaakt, zouden zomaar van CMC kunnen zijn.
[parallex-4]