Citroën is jarig en veilt tientallen klassiekers
Het eeuwfeest wordt gevierd met een klassiekerveiling
AutoRAI.nl
Citroën bestaat in 2019 honderd jaar en dat wordt gevierd met een groot evenement en een klassiekerveiling. Maar liefst 69 klassieke modellen gaan er 21 juli onder de hamer.
La Ferté-Vidame
Van 18 tot 21 juli 2019 organiseert Citroën Célébration du Centenaire Citroën. Het eeuwfeest dat plaatsvindt in La Ferté-Vidame, waar ook een testcircuit van het Franse merk ligt. Daar maakten diverse klassieke modellen – waaronder de 2CV – hun eerst kilometers.
69 klassiekers
Veilinghuis Aguttes organiseert tijdens het evenement een veiling waarbij er maar liefst 69 klassiekers onder de hamer gaan. Ook enkele stukken uit de privécollectie van Citroën mogen op zoek naar een nieuwe eigenaar. We hebben tien bijzondere veilingitems voor je uitgekozen.
Lees ook: Bon Anniversaire! Citroën bestaat honderd jaar
1. Tubik conceptcar
In 2011 presenteerde Citroën de Tubik conceptcar. Het design is overduidelijk geïnspireerd op de HY- en TUB-bestelauto’s uit het verleden. De Tubik is 2 meter breed, 2 meter hoog, 4,8 meter lang en biedt plaats aan negen inzittenden.
Lees ook: Tover je Citroën Jumper om in een Citroën HY!
[chapter]
2. Citela conceptcar
In 1992 toonde Citroën de volledig elektrische Citela conceptcar. De Citela was een voorbode voor toekomstige stedelijke mobiliteit. De conceptcar had een actieradius van 210 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u.
[chapter]
3. M35
De M35 is een volledig werkend prototype dat tussen 1969 en 1971 in een oplage van 267 stuks gebouwd is. Het prototype is sterk verwant aan de Ami 8, maar heeft een aantal unieke kenmerken. Zo is de M35 voorzien van een hydropneumatisch veersysteem en een 995 cc Wankelmotor met 36 kW (49 pk).
[chapter]
4. 2CV Sahara
Wist je dat dit de enige tweemotorige productieauto ooit is? Afgezien van veel hybrides en elektrische auto’s natuurlijk. De 2CV Sahara is oorspronkelijk ontwikkeld voor de Franse koloniën in Afrika. De bijzondere Eend heeft zowel voor- als achterin een 425 cc tweecilinder boxermotor. Er zijn slechts 679 exemplaren geproduceerd.
[chapter]
5. Traction Avant
De Traction Avant uit 1934 betekende bijna de ondergang van Citroën. Het ontwikkelen van de voorwielaandrijving was zo duur, dat Citroën failliet ging en Michelin het merk overnam. Uiteindelijk kreeg het merk de problemen en technische nukken onder de knie. In zijn tijd was het een zeer moderne auto, die door zijn wegligging geliefd was bij overvallers en politieagenten.
Lees ook: Citroën-dealers parkeren klassiekers in de showroom
[chapter]
6. Visa 1000 Pistes
Interesse in een Group B-rallyauto? Dan kun je bieden op deze Visa 1000 Pistes. In 1983 presenteerde Citroën deze sportieve Visa met 82 kW (112 pk) en vierwielaandrijving. De kleine rallyauto viel op door zijn gepopnagelde bodykit en striping.
[chapter]
7. 2CV
Je betreedt een willekeurig oud, Frans schuurtje en daar staat een oldtimer onder het stro te verstoffen. Het is de droom van menig klassiekerhebber. Deze 2CV uit 1955 heeft slechts drie eigenaren gehad en 30.000 kilometer gelopen. De ‘Ribbelkap’ (vanwege de specifieke motorkap met gestanste verstevigingen) stond sinds 1979 stil, voordat hij in 2015 tot leven werd gewekt.
[chapter]
8. SM
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, hydropneumatische vering en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. De SM was in 1970 zijn tijd ver vooruit. Dit exemplaar is aangepast voor deelname aan rally’s. De techniek is volledig gereviseerd en er zijn twee kuipstoelen en een rolkooi aanwezig. Ook een standaard exemplaar wordt geveild.
Auto’s van toen: Citroën SM
[chapter]
9. DS Coupé Chapron Concorde
Wie een standaard Citroën DS niet speciaal genoeg vond, kon aankloppen bij Henri Chapron. De Franse carrosseriebouwer ontwikkelde verschillende cabriolets, coupés en limousines op basis van de DS. Een van die modellen gaat in La Ferté-Vidame onder de hamer.
Lees ook: Auto’s van toen: Citroën ID/DS
[chapter]
10. BX Sport
“Oh buurman, wat doet u nu?” De BX Sport wordt nog altijd geassocieerd met dit beroemde zinnetje uit de televisieserie Flodder. De BX Sport was compleet uitgebouwd en uitgerust met een 1,9-liter benzinemotor met 119 pk. Dit exemplaar stamt uit 1985 en heeft slechts 42.500 kilometer gelopen. Buffaloleer is helaas niet aanwezig.









