Citroën ELO Concept: een compacte elektrische leefruimte op wielen
Rekt grenzen van bekende MPV-format op
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Met de presentatie van de ELO Concept laat Citroën zien hoe het merk de komende jaren naar mobiliteit kijkt. Niet door groter, zwaarder of sneller te gaan, maar door een compacte elektrische auto te ontwerpen die vooral draait om ruimte, rust en flexibiliteit. De ELO staat in een lijn met eerdere denkoefeningen zoals de OLI uit 2022, maar past deze ideeën toe in een vorm die veel dichter bij dagelijkse mobiliteit komt te staan. Het resultaat is een conceptauto die de grenzen van het bekende MPV-format oprekt en een blik werpt op een mogelijke nieuwe richting voor Citroën: een elektrische, lichte en extreem modulair ingerichte kleine auto.
Ideeënlaboratorium
Waar veel fabrikanten een conceptmodel gebruiken om designrichtingen te tonen, zet Citroën de ELO nadrukkelijk neer als een ideeënlaboratorium. De auto onderzoekt hoe elektrische architectuur, materiaalgebruik en leefruimte anders kunnen worden ingevuld in een wereld waarin werk, vrije tijd en vervoer steeds vaker door elkaar lopen.
Compact van buiten, verrassend ruim van binnen
De Citroën ELO Concept is slechts 4,10 meter lang, vergelijkbaar met een compacte hatchback. Toch claimt Citroën dat binnen zes zitplaatsen mogelijk zijn en dat de leefruimte voelt alsof die afkomstig is uit een veel grotere auto. Die paradox ontstaat doordat ELO vanaf de tekentafel is ontworpen als elektrische auto, met de motor op de achteras en een vlakke vloer. Hierdoor vervalt de traditionele indeling waarin dashboard, transmissietunnel en voorstoelen veel ruimte opslokken.
Het idee sluit aan bij de herwaardering van het MPV-concept, dat ooit symbool stond voor efficiënt ruimtegebruik. Citroën ziet opnieuw kansen, nu elektrische platforms veel vrijheid bieden in interieurarchitectuur. De ELO vormt een kleine ‘tiny house’ op wielen: ontworpen voor stedelijke mobiliteit, maar flexibel genoeg voor weekendactiviteiten of korte uitstappen buiten de stad.
Een centraal geplaatste bestuurder
De opvallendste keuze is de centrale bestuurderspositie. Citroën gebruikt het nieuwe platform om de stoel letterlijk in het midden te plaatsen, waardoor de bestuurder een breed en vrij zichtveld heeft. De 180 graden brede voorruit versterkt dat effect. De stuurkolom staat ver naar voren, wat het interieur openmaakt en het gevoel van een kleine cabine wegneemt. Tegelijk blijft de instap eenvoudig doordat de ELO 1,70 meter hoog is en de vloer volledig vlak.
De bestuurdersstoel draait bovendien 360 graden, zodat de bestuurder de cabine kan transformeren tot werkplek, overlegruimte of rustpunt. Daarmee speelt Citroën in op hybride werkvormen, waarin automobilisten tussen afspraken door hun auto vaak gebruiken als stille plek om te bellen of te werken.
Projectie in plaats van schermen
ELO herintroduceert een technologie die Citroën in de OLI voor het eerst liet zien: informatieprojectie via een compacte displaymodule. In plaats van traditionele schermen wordt informatie geprojecteerd op een transparant element onder de voorruit. Daardoor lijkt de informatie in de lucht te zweven, zonder dat er complexe head-up technologie nodig is. Voor Citroën is het een manier om kosten en materiaalgebruik te beperken, terwijl de bediening overzichtelijk blijft.
Het klassieke Citroën-stuur met enkele spaak is opnieuw geïnterpreteerd en voorzien van twee kleine joysticks, waarmee de bestuurder door alle functies kan navigeren. Die keuze past bij het streven naar rust in de cockpit: simpel, functioneel en zonder overdaad aan knoppen.
Interieur met talloze configuraties
De tweede zitrij bestaat uit drie stoelen met identieke breedte, allemaal opklapbaar en uitneembaar. Ze kunnen buiten de auto worden gebruikt als losse stoeltjes, een verwijzing naar zowel de Citroën 2CV als het outdoor-assortiment van Decathlon, een van de partners die aan het concept meewerkte. Onder de zijstoelen zitten nog twee opklapbare noodstoeltjes, zodat ELO in totaal zes personen kan vervoeren zonder bagageruimte te verliezen.
De vier zijportieren openen in tegenovergestelde richting en doordat een middenstijl ontbreekt ontstaat een opening van bijna twee meter breed. Samen met de vlakke vloer maakt dat het interieur eenvoudig toegankelijk. De cabine voelt licht aan door 4,5 m² glasoppervlak, inclusief ramen die doorlopen tot op het dak. Die keuze geeft de auto een transparant karakter en laat veel daglicht binnen.
Een vrolijk ontwerp met praktische accenten
De ELO Concept is uitgevoerd in een oranje tint die afhankelijk van de lichtinval verschuift richting rood of geel. De kleur ondersteunt het informele karakter van de auto en vormt een contrast met de strakke, bijna minimalistische carrosserievormen. De auto heeft korte overhangen, een hoge mate van glas en relatief platte panelen, waarmee Citroën aanhaakt op de vormtaal van de OLI.
De bumpers en wielkasten zijn gemaakt van geëxpandeerd polypropyleen, hetzelfde materiaal dat Decathlon gebruikt voor fietshelmen. Het is licht, schokbestendig en volledig recyclebaar. De grote platte vlakken op de wielkasten zijn bewust zo ontworpen dat je er tijdens een pauze een glas of bord op kunt neerzetten. Het type detail dat Citroën een praktische vorm van speelsheid noemt.
Aan de achterzijde introduceert Citroën een asymmetrische dubbele achterklep, waarvan het bovenste deel volledig uit glas bestaat. Het dakdeel kan gedeeltelijk openen om extra laadhoogte te creëren of om ’s nachts naar de sterrenhemel te kijken wanneer het interieur in slaapmodus staat.
Rust: van wachtruimte tot compacte slaapplaats
Citroën beschouwt ELO als een auto die meer moet bieden dan vervoer alleen. In rustconfiguratie kunnen twee opblaasbare matrassen worden uitgeklapt die in speciale compartimenten in de bagageruimte zijn opgeborgen. Ze worden met een ingebouwde compressor opgeblazen, een systeem afkomstig uit de watersportmaterialen van Decathlon (Dropstitch-techniek). De stijfheid van het materiaal maakt extra ondersteuning overbodig.
De cabine verandert hierdoor in een compacte slaapplek of een mini-bioscoop, compleet met een projectiescherm en bevestigingspunten waar bijvoorbeeld een kleine projector kan worden ingeklikt. De achterste lichtmodules functioneren dan als nachtlampjes. Het open dakpaneel kan worden gebruikt voor ventilatie of uitzicht.
Play: als mobiel basecamp
Voor recreatief gebruik fungeert ELO als basis voor activiteiten als picknicks, wandelingen of kamperen. De drempel van de bagageruimte is gevormd als zitplaats, handig om schoenen te wisselen. Citroën voorziet extra opbergtassen, bevestigingspunten aan elke deur voor een uitspantent en een compressor die sportuitrusting of fietsbanden kan oppompen. Via Vehicle-to-Load-techniek kan de auto externe apparatuur van stroom voorzien, zoals een speaker of elektrische kookplaat.
De uitneembare stoelen uit de tweede zitrij kunnen buiten dienstdoen als kampeerstoelen, een praktisch detail dat de ELO positioneert als een auto die actief gebruik stimuleert.
Work: een mobiele werkplek
Wanneer de bestuurdersstoel wordt omgedraaid verschijnt een werkpositie, ondersteund door een uitneembare werkbladmodule die onder de middelste stoel van de tweede rij is opgeborgen. De projectiecluster kan vergaderinformatie of agenda-items tonen en de wielkasten bevatten uitschuifbare opbergvakken met bekerhouders en ruimte voor accessoires. ELO probeert hiermee het hybride werken te faciliteren, waarbij mobiliteit en werkplek elkaar steeds vaker afwisselen.
Duurzaamheid als basis
Citroën gebruikt de ELO Concept om materiaalkeuzes en productietechnieken te testen die minder belastend zijn voor milieu en productiecomplexiteit. Zo bestaat het vilt in de opbergvakken uit restmateriaal van de OLI Concept, dat in Noord-Frankrijk wordt verwerkt tot nieuwe panelen. De kunststoffen in de stoelen en bekledingen zijn slijtvast en eenvoudig schoon te maken, vooral met het oog op buitengebruik.
Het eerdergenoemde geëxpandeerd polypropyleen voor de bumperdelen en de binnenbekleding bevat 30% gerecycled materiaal en is volledig recyclebaar. Door identieke onderdelen te gebruiken aan voor- en achterzijde wil Citroën het aantal unieke componenten minimaliseren en daarmee de totale massa en productiekosten verlagen.
Slimme banden van Goodyear
Voor de ELO werkte Citroën opnieuw samen met Goodyear, dat speciale ‘Eagle Xplore’-conceptbanden ontwikkelde. Ze zijn geschikt voor gebruik op zowel asfalt als lichte offroad-ondergronden en beschikken over ingebouwde sensoren die druk en slijtage meten. Via Goodyear’s SightLine-technologie worden de gegevens in real time doorgegeven. Een LED in de velg toont de bandenspanning: groen bij correcte druk, rood bij te lage druk. De banden hebben een oranje zijwand die aansluit op het exterieurthema en een honingraatvormig profiel dat de luchtstroom rond de wielen moet verbeteren.
Een visie op compacte, veelzijdige mobiliteit
Met de ELO Concept verkent Citroën een toekomst waarin de auto niet alleen een vervoermiddel is, maar een verlengstuk van dagelijkse ritmes. Compact genoeg voor de stad, flexibel genoeg voor gezinssituaties of vrije tijd, en ontworpen met aandacht voor duurzaamheid en eenvoud. Citroën gebruikt het concept om te onderzoeken hoe elektrische platforms anders kunnen worden ingezet, hoe interieurfuncties dynamischer kunnen worden gemaakt en hoe een auto tijd kan teruggeven in plaats van alleen tijd te kosten.
Of de ELO in deze vorm ooit in productie gaat, blijft onduidelijk. Wat het concept vooral laat zien, is dat Citroën zoekt naar manieren om mobiliteit opnieuw te definiëren in een tijd waarin ruimte schaars is en de grens tussen autorijden, werken en ontspannen steeds dunner wordt.