Citroën C5 X: het nieuwe vlaggenschip van Citroën
Marktintroductie in tweede helft van 2021
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Citroën breidt zijn modellengamma in hoog tempo verder uit. Deze nieuwe Citroën C5 X vormt het nieuwe vlaggenschip van de Franse autobouwer. Volgens Citroën is de C5 X een beetje een manusje-van-alles. Volgens de makers heeft hij de elegante uitstraling van een sedan, de dynamische eigenschappen van een stationwagon en de stoere details en hoge zitpositie van een SUV. Eigenlijk precies waar momenteel veel vraag naar is.
C5 X en CX-5, hmmm
Of Mazda blij is met de komst van de Citroën C5 X valt te betwijfelen. Mazda voert al jaren de CX-5 en nu komt Citroën met een model dat haast dezelfde naam heeft. Dat wordt oorlog op Google. Hoe dan ook: de C5 X is een feit. De marktintroductie van de C5 X vindt plaats in de tweede helft van 2021.
“Mogelijk is deze C5 X het startpunt van een nieuwe trend in het D-segment.”
Benzinemotor of PHEV
De Citroën C5 X wordt leverbaar met keuze uit een benzinemotor en een plug-in hybride. De C5 X Plug-in Hybrid heeft een systeemvermogen van 225 pk en kan een afstand van meer dan 50 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 135 km/u.
D-segment
Citroën positioneert het model in het D-segment. Omdat conventionele sedans en estates aan populariteit inleveren, gooit Citroën het over een andere boeg. Mogelijk is deze C5 X het startpunt van een nieuwe trend in het D-segment. Ook Ford gaat de Mondeo niet meer in traditionele vorm leveren. Ook Ford werkt dus mogelijk aan een SUV-achtig alternatief. Naar verwachting varen andere merken dezelfde koers. Citroën is nu de eerste met de C5 X. Overigens diende de CXperience Concept die werd voorgesteld op de Autosalon van Parijs 2016 als inspiratiebron.
Grotere bodemvrijheid
De nieuwe Citroën C5 X heeft ten opzichte van een traditionele sedan een grotere bodemvrijheid. Dit zorgt automatisch voor een wat hogere zitpositie. De meeste versies van de C5 X zijn uitgerust met 19-inch ‘Tall & Narrow’-wielen waarmee de grotere bodemvrijheid nog verder wordt benadrukt.
Afmetingen
De wielbasis komt uit op 2.785 mm. De C5 X is verder 4.805 mm lang, 1.865 mm breed en 1.485 mm hoog. Daarmee staat hij in het hart van het D-segment en is het absoluut een forse voiture.
Praktische bruikbaarheid
Tijdens de ontwikkeling van de C5 X is volop rekening gehouden met de praktische bruikbaarheid van de auto. De kofferbak is bijvoorbeeld vergelijkbaar met die van een stationwagon. De bagageruimte biedt een inhoud van 545 liter en 1.640 liter met neergeklapte achterbank. De volledig vlakke laadvloer, brede laadopening, lage tildrempel en rechte wanden verhogen het gebruiksgemak. Dat geldt ook voor de oprolbare afdekhoes, gekoppeld aan de achterklep. De handsfree achterklap is elektrisch te openen en sluiten. Overal in het interieur zijn opbergruimtes ondergebracht om dagelijkse spullen te bewaren, op te bergen of te verbergen.
“Het is absoluut een forse voiture.”
Nieuw infotainmentsysteem My Citroën Drive Plus
De nieuwe C5 X krijgt verder als eerste Citroën een compleet nieuwe infotainmentinterface. Het zogeheten My Citroën Drive Plus-infotainmentsysteem bestaat uit een 12-inch HD-touchscreen, vier USB Type C-aansluitingen en een inductiepad om smartphones draadloos op te laden.
Persoonlijke assistent
De interface van het infotainmentsysteem is vergelijkbaar met die van een tablet en bestaat uit widgets op het startscherm en snelfuncties. Het systeem heeft verder spraakherkenning en een persoonlijke assistent die begrijpt wat er wordt gezegd, vragen beantwoordt en opdrachten uitvoert. Draadloze smartphone-koppeling via Apple CarPlay of Android Auto is ook inbegrepen, net als updates via de cloud.
Extended Head-Up Display
Ook noemenswaardig is het Extended Head-Up Display. Dit grootschalig full-colour head-updisplay projecteert informatie over snelheid, telefoongesprekken en navigatie in de voorruit, recht in het blikveld van de bestuurder. Het nieuwe head-updisplay vormt een eerste stap naar augmented reality zoals voorgesteld in de 19_19 Concept.
Comfort?
Een Citroën moet ook comfortabel zijn. De C5 X is daarom uitgerust met Advanced Comfort-stoelen met een speciale vulling die vergelijkbaar is met de vulling van een bovenmatras. Het zitcomfort wordt verder versterkt door een laag met hoge dichtheid en verdikt gestructureerd schuim.
Citroën Advanced Comfort-wielophanging
Het comfort wordt verder vergroot door de Citroën Advanced Comfort-wielophanging. Op de plug-in hybrideversie gaat Citroën nog een stapje verder met een actieve variant van de Citroën Advanced Comfort-ophanging. De bestuurder heeft in dat geval keuze uit drie modi om het karakter van de Progressive Hydraulic Cushions af te stemmen op de persoonlijke wensen.
“De CXperience Concept diende als inspiratiebron voor de C5 X.”
Andere kenmerken C5 X
Andere kenmerken van de nieuwe Citroën C5 X zijn gelamineerde voor- en achterruiten voor extra geluidsisolatie en een groot, elektrisch te openen glazen panoramadak. Het interieur oogt verder bijzonder ruim, ook op de tweede zitrij.
Rijhulpsystemen
De C5 X beschikt tot slot over diverse rijhulpsystemen. Denk bijvoorbeeld aan Highway Driver Assist, dat Adaptive Cruise Control combineert met Stop & Go en Lane Keeping Assist en semi-autonoom rijden op level 2 mogelijk maakt. De C5 X heeft ook dodehoekdetectie met groot bereik en Rear Cross Traffic Alert, dat een gevaar detecteert bij het achteruitrijden. Ook Top 360 Vision, dat het manoeuvreren gemakkelijker maakt door de omgeving rondom de auto weer te geven op de touchscreen, is aanwezig, net als Proximity hands- vrije toegang en start, waarbij de deuren automatisch worden vergrendeld en ontgrendeld als de bestuurder het voertuig nadert of verlaat. Alle systemen maken gebruik van radar, camera’s en sensoren.