
Wijn aan boord van de nieuwe Citroën C5 Aircross? Frans comfort en karakter
Eigen karakter, eigen gezicht

Een auto gemaakt van wijn? Nou, un petit peu dan. In de nieuwe Citroën C5 Aircross verwerkt het Franse merk echte wijndruivenstokken in het interieur. Afkomstig uit de Bourgogne, krijgen de stokken een tweede leven als basis voor het materiaal van de opbergvakken. Dat is niet het enige dat deze nieuwe Citroën een echt Frans en eigen karakter geeft.
Citroën C5 Aircross in detail
Dat de nieuwe Citroën C5 Aircross een vleugje wijncultuur in zich draagt, verraadt meteen zijn afkomst. Deze SUV ademt het Franse leven. Een mix van comfort, charme en slimme oplossingen om het leven zo comfortabel mogelijk te maken. La joie de vivre, zou je kunnen zeggen. Denk aan een interieur dat voelt als een woonkamer en natuurlijk een onderstel dat hobbels in de weg verandert in rimpelingen op een meer. Ook qua motoren is er volop keuze – elektrisch, hybride of een beetje van allebei.
Krachtig ontwerp en slimme aerodynamica
De nieuwe Citroën C5 Aircross staat stevig op zijn wielen. Dankzij het STLA Medium-platform van Stellantis heeft de C5 Aircross een schaalbare basis die zich leent voor diverse aandrijflijnen. De basis wordt gedeeld met vergelijkbare SUV’s uit het Stellantis concern, zoals de Opel Grandland en Peugeot 3008. Citroën zou echter Citroën niet zijn als het een eigen uitgesproken design zou hebben. We zien dan ook veel gelijkenissen met de Citroën C5 Aircross Concept. De nieuwe C5 Aircross heeft een moderne designtaal, wat zorgt voor een gespierd en strak design. De voorkant oogt breed en krachtig, met het nieuwe Citroën-logo trots in het midden en een elegante driepunts lichtsignatuur.
Aerodynamica
Ook de aerodynamica kreeg veel aandacht. Een lage daklijn en slimme luchtgeleiders zorgen voor minder weerstand én extra actieradius, zeker bij de elektrische versie. Het komt erop neer dat je tot 30 km extra actieradius hebt. De afmetingen zijn ook toegenomen, nu met een lengte van 4,65 meter. De wielbasis bedraagt van 2,78 meter, dat 60 mm meer is dan bij zijn voorganger. Dit is geen recept voor een ratatouille, maar voor veel binnenruimte. De royale bagageruimte van maximaal 1.668 liter blijft behouden en is slim in te delen met de bekende 40:20:40 verhouding. Om nog even terug te komen op toegepaste wijndruifstokken, in totaal wordt in het interieur 40 liter ruimte door de opbergvakken geboden.
Loungegevoel in de Citroën C5 Aircross
Als je eenmaal in bent gestapt merk je het meteen. De Citroën C5 Aircross is ontworpen als een rijdende woonkamer. Het dashboard oogt als een stijlvol meubelstuk, met zachte stoffen en een warme sfeer dankzij Ambient Lighting in acht kleuren. Ook nieuw is het Waterfall-touchscreen. Dit is het grootste touchscreen dat we ooit in een Citroën hebben gezien. Je regelt er van alles mee, van klimaat en navigatie tot integratie van je smartphone. Sommige functies hebben een vaste plek op het scherm, wat prettig is voor de bediening en ervoor zorgt dat je niet ‘verdrinkt’ in ingewikkelde menu’s.






Als bestuurder ben je eveneens voorzien van een digitaal instrumentenpaneel en optioneel een head-up display. Dan hebben we het nog niet eens over de belangrijkste factor in het comfort gehad, de stoelen. De zogeheten Advanced Comfort-stoelen voelen haast als een luxe fauteuil, met opties als verwarming, ventilatie en zelfs massage in hogere uitvoeringen. Ook achterin is het genieten geblazen, met een royale beenruimte. Ook de hoofdruimte is op orde en 68 mm groter dan in de vorige generatie C5 Aircross. Het optionele panoramadak zorgt voor een lichte en open sfeer.
Volledig naar jouw wens: hybride, plug-in hybride of elektrisch
Citroën biedt de nieuwe C5 Aircross aan met een volledig vernieuwd motorenpalet, waarbij elektrificatie centraal staat. Er is nu keuze uit een hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische ë-C5 Aircross. Vergeleken met de vorige generatie zijn de prestaties verbeterd, het elektrische rijbereik flink toegenomen en is het rijcomfort nog verder verfijnd. We zetten de varianten even voor je op een rijtje.
Citroën C5 Aircross Hybrid 145: toegankelijk en zuinig
De eerste stap richting elektrisch rijden biedt de nieuwe C5 Aircross Hybrid 145. Deze versie gebruikt de 48V-technologie, met een compacte 0,9 kWh batterij. Er wordt slim geschakeld tussen benzine- en elektromotor, zonder dat je de auto hoeft op te laden. De elektromotor heeft een eigen vermogen van 9 kW (12 pk, en kan pieken tot 28 pk) ondersteunt de benzinemotor (100 kW, dus 136 pk) vooral bij lage snelheden en in stadsverkeer. Tot 50% van de tijd rijdt deze C5 Aircross in de stad volledig elektrisch. De nieuwe 1.2 driecilinder turbomotor is speciaal voor hybride toepassingen ontwikkeld en gekoppeld aan een zestraps eDCS-automaat met dubbele koppeling. Resultaat: soepeler schakelen, meer rijplezier en een gemiddeld 15% lager brandstofverbruik.
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 195: groter elektrisch bereik
De C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 biedt het beste van twee werelden. Je kunt elektrisch rijden in de stad en een grote actieradius voor lange afstanden. De combinatie van een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor zorgt voor een totaal vermogen van 143 kW (195 pk). De batterijcapaciteit is fors gegroeid, van 13,2 kWh naar 21 kWh. Daardoor kan deze C5 Aircross nu gemiddeld 86 km elektrisch rijden volgens WLTP, en meer dan 100 km in stadsverkeer. Très bien!
Ten opzichte van de vorige generatie plug-in hybride is het bereik dus met maar liefst 33% toegenomen. Ook de grotere brandstoftank, nu 55 liter, zorgt ervoor dat de totale rijafstand fors is toegenomen: tot wel 650 km op de snelweg.






Citroën ë-C5 Aircross: volledig elektrisch, tot 680 km actieradius
Voor het eerst biedt Citroën de C5 Aircross ook als volledig elektrische variant aan. Dat meteen met twee verschillende versies:
- Citroën ë-C5 Aircross 210 Standard Range: elektromotor van 157 kW (210 pk) en een 73 kWh-batterij, goed voor 520 km actieradius (WLTP).
- Citroën ë-C5 Aircross 230 High Range: elektromotor van 170 kW (230 pk) en een 97 kWh-batterij, waarmee je tot 680 km ver komt op één lading.
Oui oui, dat zijn serieuze afstanden. Ook op het gebied van laadtijden is de ë-C5 Aircross bij de top van het segment. Standaard is hij uitgerust met een 11 kW driefasenlader. Vanaf 2026 is optioneel ook een 22 kW driefasen boordlader met bidirectionele laadfunctie beschikbaar. Dit bied je de mogelijkheid om thuis extra snel te laden. Concreet betekent dit 160 km actieradius in slechts tien minuten. Ook de laadtijden van de standaard boordlader zijn erg bruikbaar te noemen:
- Citroën ë-C5 Aircross 210 Standard Range: 6 uur en 45 minuten aan een 7,4 kW éénfase wallbox, 4 uur en 30 minuten aan een 11 kW driefasen wallbox, 30 minuten aan een 160 kW ultrasnellader.
- Citroën ë-C5 Aircross 230 Long Range: 8 uur en 55 minuten aan een 7,4 kW éénfase wallbox, 6 uur en 30 minuten aan een 11 kW driefasen wallbox, 27 minuten aan een 160 kW ultrasnellader.









Slimme extra’s voor nóg meer rijplezier
Vanaf volgend jaar kunnen uitvoeringen van de ë-C5 Aircross met de 11 kW of 22 kW driefasen boordlader met bidirectionele laadfunctie gebruikmaken van V2L-technologie (Vehicle-to-Load). Dat is wel zo handig, want dan kan jouw ë-C5 Aircross dus stroom leveren aan externe apparaten op plekken waar er geen vast netwerk is. Denk aan het opladen van je laptop of een kleine koelkast voor als je besluit te gaan picknicken. Het is immers wel zo fijn om je brie te kunnen koelen, toch?
Alle elektrische aandrijflijnen zijn gekoppeld aan regeneratief remmen, waarbij je zelf de mate van energieterugwinning kunt kiezen via schakelpeddels achter het stuur. De volledig elektrische versies zijn optioneel leverbaar met een warmtepomp, die zorgt voor efficiëntere verwarming en dus extra actieradius in koude omstandigheden.
Een Franse auto gemaakt in… Frankrijk
De Citroën C5 Aircross wordt in Frankrijk gebouwd, met veel aandacht voor duurzaamheid. De stoelbekleding is gemaakt van gerecyclede stoffen en er is nauwelijks chroom gebruikt. Naast de wijndruivenstokken bevat de auto 47 kilo gerecycled of biogebaseerd kunststof en 160 kilo gerecycled metaal. Zelfs de batterijen worden deels lokaal geproduceerd, wat de ecologische voetafdruk verder verkleint.
Wanneer komt de nieuwe Citroën C5 Aircross?
De verkoop van de nieuwe Citroën C5 Aircross start in de tweede helft van 2025 in de belangrijkste Europese landen. Met zijn comfortabele karakter, vernieuwde technologie en duurzame materialen lijkt deze SUV klaar om opnieuw hoge ogen te gooien.









