Autotest – Citroën C3 Aircross
De vrolijkste crossover van het jaar.
Het is niet meer bij te houden hoeveel compacte crossovers de laatste tijd worden uitgebracht. Nu lanceert ook Citroen zo’n model in het snelst groeiende segment van Europa. Maar wat maakt de nieuwe C3 Aircross leuker dan al die anderen?
Onlangs reden we nog met de nieuwe Opel Crossland X en Kia Stonic. Kort daarvoor werd de Volkwagen T-Roc gepresenteerd. Binnenkort verschijnt de Hyundai Kona op de markt en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Het zijn allemaal auto’s van dezelfde soort: de contouren van een vijfdeurs hatchback, ongeveer vier meter lang en hoog op de wielen. Razend populaire auto’s die ervoor hebben gezorgd dat vrijwel elk volumemerk in dit segment stapt. Ook merken die eerder nog aangaven niet in de SUV-gekte mee te willen, zijn overstag. Zoals Citroën.
Speels
De nieuwe Citroën C3 Aircross is erg in de stijl van de Citroën C3 (rijtest), maar dan zonder Airbumps. Hij oogt speels dankzij de vele designdetails en is met geen enkele concurrent te vergelijken. Bovendien kun je met maar liefst negentig exterieurcombinaties en vijf interieurthema’s eindeloos personaliseren.
De C3 Aircross is 4,15 meter lang, 1,76 meter breed en 1,64 meter hoog. Hij is gebouwd op hetzelfde platform als de Peugeot 2008 en Opel Crossland X, maar dankzij het slimme interieurontwerp claimt Citroën toch meer ruimte voor inzittenden, evenals de grootste bagageruimte in deze klasse.
De standaard bagageruimte van 410 liter kan worden vergroot naar 520 liter door de achterbank te verschuiven. Met neergeklapte rugleuning heb je 1.289 liter bagageruimte tot je beschikking. Het ruimtelijke gevoel wordt versterkt door het grote glazen panoramadak dat ook kan worden geopend.
SUV-karakter
De nieuwe Citroën C3 Aircross staat vanaf november in de Nederlandse showrooms. Hij is dan leverbaar met driecilinder PureTech benzinemotoren met vermogens van 82, 110 en 130 pk. Er zijn ook twee diesels: de BlueHDi 100 en BlueHDi 120.
Verder wordt het SUV-karakter versterkt door zaken als Grip Control voor optimale controle op glad en slecht wegdek. Daarbij is er keuze uit vijf rijmodi. Bestuurders kunnen het Grip Control-systeem op automatisch laten staan door de Standard-modus te selecteren of kiezen voor de modi Sand, All-Road, Snow en ESP OFF.
De C3 Aircross komt zelfs met Hill Descent Assist waarmee de kans op slippen bij het afdalen wordt beperkt. In Nederland geen must, maar handig in bergachtig gebied.
Goed in de spullen
Verder is de Citroën C3 Aircross helemaal up-to-date op het gebied van veiligheid en connectiviteit. Het model biedt een waslijst aan veiligheid- en assistentiesystemen die waarschuwen en helpen om een botsing te voorkomen.
Er is een draadloze telefoonoplader aanwezig en het multimediasysteem met 7-inch touchscreen biedt smartphone-integratie via Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. Je kunt ook kiezen voor het uitgebreide Citroën Connect Nav met ingebouwde 3D-navigatie, spraakherkenning en real-time verkeersinformatie.
De prijzen van de nieuwe C3 Aircross beginnen bij 19.690 euro. Maar je wilt ten minste de uitvoering Feel. Die is er vanaf 21.390 euro. Dan krijg je airco en het mediasysteem Citroën Connect Radio met 7-inch capacitief touchscreen, Bluetooth-connectiviteit en een USB-aansluiting. Dieselen kan vanaf 25.200 euro.