Porsche onthult Cayman GT4 Rallye Concept
Nieuwe rallyauto moet in 2020 de rallypistes op
Van de 356’s die door de sneeuw glibberden tot aan de Dakar-winnende 959. Porsche en de rallysport hebben samen een lange geschiedenis. Nu presenteert Porsche opnieuw een rallyauto: de Cayman GT4 Rallye Concept. Vanaf volgend jaar neemt de auto deel aan het FIA R-GT-kampioenschap.
Een budgetvriendelijk alternatief
De FIA R-GT Cup is een bijzondere klasse binnen de rallysport. In plaats van de gebruikelijke Fords Fiesta, Citroëns C3 en Hyundais i20 scheuren er Lotus’ Exige, Abarths 124 en in het verleden zelfs een Aston Martin Vantage over de rallypiste. De R-GT Cup is in 2011 in het leven geroepen als budgetvriendelijk alternatief voor het WRC-kampioenschap. Binnen het R-GT-kampioenschap kiezen veel teams dan ook voor standaard auto’s met veel vermogen, die allemaal gebaseerd zijn op modellen uit de showroom.
Na Jaguar flirt nu ook Porsche met het relatief nieuwe kampioenschap. Er doen al jaren Porsches mee aan internationale rally’s, maar dat waren allemaal auto’s die door privéteams gebouwd zijn. De Cayman GT4 Rallye Concept is de eerste rallyauto van Porsche zelf. Eerder deden prototypes al mee aan verschillende rally’s, maar Porsche toont nu voor het eerst het definitieve model. Het Duitse merk laat er geen gras over groeien, want dit weekend kwam de auto in het Oostenrijkse Zell am See in actie.
Carrosseriedelen van hennep
Dit Duitse rallywapen is gebaseerd op de Porsche 718 GT4 Clubsport die bestemd is voor het racen op een circuit. De 3,8-liter ‘flat six’ met 313 kW/425 pk is gebleven, maar er zijn ook een aantal onderdelen gewijzigd. Porsche zegt zelf niets over de ophanging, maar je kan erop rekenen dat die net wat losser is afgesteld dan bij de circuitversie. Daarnaast is er uiteraard een extra stoel voor de navigator. De 718 Cayman GT4 Clubsport maakt als eerste Porsche gebruik van carrosseriedelen van composietmateriaal met natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep.
Met de nieuwe Porsche lijkt de populariteit van de R-GT cup te groeien. Het is nu alleen nog wachten op de rallyversie van de Jaguar F-Type Convertible en de Alpine A110, wij wachten in spanning af!