#Brexit: de reacties van Britse automerken
EXCLUSIEF – De inwoners van het Verenigd Koninkrijk hebben gekozen: vertrekken uit de Europese Unie. Het gevolg van deze #Brexit? De waarde van de pond keldert, de Britse premier David Cameron treedt af en heel veel bedrijven verkeren in onzekerheid, ook in de Britse auto-industrie. AutoRAI nam contact op met een aantal Britse automerken, want hoe denken zij over #Brexit?
Aston Martin
“Bij Aston Martin hebben we alle feiten over het verlaten van de Europese Unie neutraal voorgelegd aan onze werknemers en op geen enkele manier invloed uitgeoefend op de stemkeuze”, vertelt Simon Sproule, Vice President en Chief Marketing Officer Aston Martin, in gesprek met AutoRAI. “Het Britse publiek heeft gestemd en besloten om de Europese Unie te verlaten. Wij erkennen het besluit en de beginselen van de democratie.”
Sproule vervolgt: “Aston Martin focust zich met het oog op het verlaten van de Europese Unie op de werkzaamheden om alles in goede banen te leiden. Het Verenigd Koninkrijk krijgt mogelijk te maken met nieuwe handelsbarrières. Het blijft zonder meer van belang dat de Britse overheid de economische stabiliteit bewaakt. Ze moet tot een overeenkomst met de Europese Unie komen om alle autogerelateerde werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk te behouden en te beschermen. Dit geldt ook voor het veiligstellen van gratis toegang tot Europese en andere mondiale markten.”
Rolls-Royce
“Rolls-Royce Motor Cars respecteert het besluit van de Britse kiezers om de Europese Unie te verlaten”, zegt Andrew Ball, Global Corporate Communications Manager, in gesprek met AutoRAI. “Het is duidelijk dat er nu een periode van onzekerheid volgt, al treden er nog geen directe veranderingen op in onze werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk.”
“Vandaag zijn we te weten gekomen dat veel afspraken over de bevoorrading van de Europese markt opnieuw onderhandeld moeten worden, maar het is nog te vroeg om te zeggen wat dit precies betekent voor onze werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk. Wij speculeren niet over de uitkomst van deze onderhandelingen noch over de mogelijke effecten voor onze productie in het Verenigd Koninkrijk.”
Nissan
Nissan wil nog geen commentaar geven op de #Brexit. Nissan is natuurlijk Japans, maar heeft een grote fabriek in Sunderland, waar het al sinds 1986 auto’s bouwt. Momenteel rollen er onder meer de Leaf, de Qashqai, de Juke en de Note van de band. Ook de Q30 van Nissans luxemerk Infiniti wordt er gebouwd. Nissan is al meer dan veertien jaar de grootste autofabrikant in Engeland, terwijl het merk sinds dertien jaar de grootste exporteur is. In de fabriek in Sunderland werken meer dan 6.000 personen.
Van der Kooi Sportscars: Nederlandse importeur
“Het is lastig om al iets te zeggen over de gevolgen van het terugtreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie”, zegt Willem van der Kooi, directeur van Van der Kooi Sportscars, in gesprek met AutoRAI. “Wij onderhouden in ieder geval goed contact met de sportautomerken die wij importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn Lotus, Caterham, Zenos en Noble. Naar verwachting volgen er wel striktere regels.”
Caterham Cars
“Caterham Cars volgt de ontwikkelingen over #Brexit op de voet, maar het is nog te vroeg om iets te vertellen over de impact op onze werkzaamheden”, vertelt CEO Graham Macdonald. De belangrijkste exportmarkten van Caterham zijn Frankrijk, Japan en Duitsland. De aankondiging van een #Brexit heeft volgens het merk op korte termijn wel invloed op de wisselkoersen, maar een grote impact zal dat niet hebben.
“Onze exportmarkten hebben altijd te maken met wisselende koersen”, zegt Macdonald. “De huidige waarde van het pond is denk ik tijdelijk en is een kans voor onze klanten in het buitenland. Ik geloof dat de markt stabiliseert in de situatie zoals die altijd was. In het algemeen geloof ik niet dat Europa maatregelen zal nemen voor de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk. Europa is nog altijd één en Engeland is een grotere importeur dan exporteur van autoproducten.”
Lotus
Lotus geeft aan later met een statement te komen. De sportautofabrikant vindt het nu nog te vroeg voor een reactie. Het merk verwacht dit jaar 2.000 auto’s af te leveren. Modellen van Lotus zijn de Elise, Exige, Evora 400 en sinds kort ook de 3-Eleven.
Nog veel meer merken
Natuurlijk heeft het Verenigd Koninkrijk nog veel meer automerken. De een is groter dan de andere. Bentley, eveneens gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, valt onder de Volkswagen Groep. Rolls-Royce valt onder de vlag van BMW. Ook Mini, dat auto’s bouwt in Oxford, maakt deel uit van BMW Group, maar hanteert een soortgelijk statement als Rolls-Royce.
Dan is er ook nog Jaguar Land Rover, weliswaar in handen van Tata in India, maar nog steeds op grote schaal actief in Engeland. En dat zal ook zo blijven. Merken als Ariel Motor Company, Morgan Motor Company, Noble Automotive, Briggs Automotive Company (BAC), Westfield Sportscars en Radical Sportscars hebben nog niet gereageerd.