BREEK: Formule 1 Zandvoort 2022 onzeker: gesjoemel met cijfers
Cijfers Circuit Zandvoort kloppen niet, zaak voor de rechter
Laat het Toto Wolff niet horen: had de race in Zandvoort wel door mogen gaan? Volgens experts heeft de provincie Noord-Holland onterecht een vergunning afgegeven voor Formule 1-races op Circuit Zandvoort. De cijfers van het circuit over de uitstoot van stikstof kloppen niet, dat meldt Trouw. Of de race in 2022 doorgaat is nog maar de vraag.
Natura 2000-gebied
Het racecircuit van Zandvoort ligt midden in het beschermde duingebied Kennemerland-Zuid, een zogeheten Natura 2000-gebied. In dit soort gebieden worden bedreigde plant- en diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Je mag over zo’n gebied niet eens met je drone vliegen, laat staat dat je er zomaar een Formule 1-race mag organiseren.
Stikstofuitstoot
De organisatie van de race in Zandvoort moest dan ook aantonen dat Formule 1-races niet voor verhoogde stikstofuitstoot zorgen. Dat was volgens Circuit Zandvoort en de provincie Noord-Holland het geval, waardoor het circuit een vergunning kreeg voor aanpassingen aan de baan en het houden van meerdere Formule 1-races. Zo konden we op 5 september 2021 van de eerste Grand Prix van Nederland in 36 jaar tijd genieten. Ook niet onbelangrijk, Max scoorde in Zandvoort 25 zeer belangrijke punten.
Tekst gaat verder onder de foto
Formule 1 Zandvoort
Maar had de race wel gereden mogen worden? Volgens natuurorganisaties niet, want de cijfers van het Circuit Zandvoort over de uitstoot van stikstof zijn onduidelijk en kloppen mogelijk niet. Dat natuurorganisaties niet dol zijn op Formule 1 begrijpen we, maar deskundigen van de rechtbank in Noord-Holland plaatsen ook grote kanttekeningen bij de manier waarop het circuit de stikstofuitstoot heeft laten berekenen.
Volgens een rapport van de rechtbank in Haarlem heeft het circuit onvoldoende inzichtelijk gemaakt wat het verschil is in stikstofuitstoot tussen de oude en nieuwe situatie, met en zonder Formule 1. Het ingehuurde adviesbureau van het circuit heeft volgens het rapport bij de vergunningaanvraag ‘niet consistente uitgangspunten’ gebruikt. “Daardoor is het niet mogelijk een vergelijking te maken van de stikstofemissie in de referentiesituatie en in de beoogde situatie.”
En nu?
Op 4 september 2022 staat de volgende Formule 1-race op Circuit Zandvoort gepland, maar wat de gevolgen van dit rapport zijn voor die race is nog onduidelijk. De provincie Noord-Holland, die de vergunning verstrekte, wil niet veel kwijt over het nieuwe rapport: “De zaak is onder de rechter en die beslist hoe het verder gaat”. Bij Circuit Zandvoort maken ze zich geen zorgen: “Wij lezen niets verontrustends, de rechter moet nu een oordeel vellen’.
Lees ook: Formule 1-kalender 2022 officieel bekend