Goedkopere auto’s dankzij afbouw BPM
Overzicht BPM-plannen 2017 tot 2020
In 2017 gaan de autobelastingen op de schop. Dat heb je al eerder kunnen lezen op deze website. De aanschafbelasting personenauto’s en motorrijwielen, beter bekend als de BPM, maakt auto’s echter in 2017 nog altijd veel duurder dan auto’s in andere Europese landen. Toch schijnt er licht aan het einde van de BPM-tunnel.
BPM compleet afbouwen
“Het kabinet wil de aanschafbelasting (BPM) stapsgewijs afbouwen met in totaal 14,7 procent in 2020”, zo valt te lezen in het officiële document van de Rijksoverheid waarin alle autobelastingplannen voor 2017 zijn uitgestippeld. De afbouw is volgens de overheid een eerste stap naar een volledige afbouw van de BPM op termijn. Een kanttekening: de dieseltoeslag is uitgezonderd van deze afbouw en deelt niet mee in de verlaging van de tarieven. Voor alle andere auto’s pakt de afbouw erg voordelig uit: want de nieuwprijs zal dalen. Eindelijk.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): “De BPM, een van de hoogste aanschafbelastingen in Europa, ontmoedigt autorijders een nieuwe auto te kopen. Ons wagenpark is gemiddeld dan ook 1,5 tot 2,5 jaar ouder dan dat van bijvoorbeeld Duitsland en België.”
Extreem voorbeeld
De overheid berekent het BPM-bedrag op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot. Dat pakt erg nadelig uit voor nieuwe auto’s in Nederland. Een extreem voorbeeld is de Ford Mustang V8 die in België slechts 42.000 euro kost en in Nederland zelfs 123.000 euro. Dat komt puur door de BPM. Een ander voorbeeld, maar minder extreem, is de nieuwe Volvo V90 D3. Die is er in België vanaf 40.800 euro, in Nederland vanaf 48.475 euro. Ook dit scheelt een slordige 7.600 euro.
Kabinet: “De CO2-afhankelijkheid van de bijtelling en de BPM wordt stapsgewijs verminderd. Daardoor wordt de verduurzaming efficiënter, worden de belastinginkomsten robuuster en verdwijnt de marktverstoring.”
Zuinige personenauto’s in kleine en middensegment goedkoper
De overheid belooft dat de berekening van de BPM gaat veranderen. “De CO2-uitstootgrenzen voor benzineauto’s en dieselauto’s worden aangescherpt. Het vaste deel gaat omhoog van € 175 naar € 353. De CO2-component gaat met een gelijk deel omlaag. Daarnaast gaat het tarief voor auto’s met een lage CO2-emissie omlaag. Zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment krijgen hierdoor extra voordeel.” Ook opvallend: plug-inhybrides worden in de MRB en de BPM ook meer en meer als reguliere auto’s behandeld. Nulemissievoertuigen blijven in de BPM en de MRB volledig vrijgesteld.
“Door afbouw BPM krijgen zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment extra voordeel”
Kabinet: “De geïmporteerde auto’s zijn goedkoper dan vergelijkbare, niet geïmporteerde tweedehands auto’s. Deze marktverstoring is schadelijk voor Nederlandse dealers.”
BPM-berekening plug-in hybrides (PHEV) in 2017 en 2018
Voor PHEV’s gelden vanaf 1 januari 2017 in afwijking van de bestaande BPM-tariefschijven de volgende tarieven.
Vaste voet: € 0
Schijf 1 – 30 gram: € 20
Schijf 31-50 gram: € 90
Schijf > 50 gram: € 300
BPM-berekening plug-in hybrides (PHEV) in 2019 en 2020
Vaste voet: € 0
Schijf 1 – 30 gram: € 30
Schijf 31-50 gram: € 125
Schijf > 50 gram: € 300
BPM-berekening voor niet plug-in hybrides in 2017
Vrijstelling 0 gram: € 0
Vaste voet: € 350
Schijf 0 – 1 -76 gram: € 2
Schijf 1 – 77 – 102: € 66
Schijf 2 – 103 – 150: € 145
Schijf 3 – 151 – 168: € 238
Schijf 4 – meer dan 168: € 476
BPM-berekening voor niet plug-in hybrides in 2018
Vrijstelling 0 gram: € 0
Vaste voet: € 350
Schijf 0 – 1 -73 gram: € 2
Schijf 1 – 74 – 98: € 66
Schijf 2 – 99 – 144: € 145
Schijf 3 – 145 – 162: € 238
Schijf 4 – meer dan 162: € 476
BPM-berekening dieseltoeslag 2017 – 2020
2017: CO2-startgrens 65 gram: € 86 per g/km
2018: CO2-startgrens 63 gram: € 86 per g/km
2019: CO2-startgrens 61 gram: € 86 per g/km
2020: CO2-startgrens 59 gram: € 86 per g/km
Kanttekening
Kleine kanttekening voor bovenstaande tarieven: De tarieven zijn prijspeil 2015 en moeten nog geïndexeerd worden. Verder is de afbouw van de BPM nog niet in deze tarieven verwerkt. Een verschil kan daarom optreden ten opzichte van bovengenoemde cijfers. Meer weten over de uitvoeringsaspecten van BPM?