BPM ook in 2016 uitstekend voor Nederlandse staatskas
De auto vormt nog altijd een belangrijke melkkoe
De Nederlandse overheid ontving in 2016 in totaal 20,7 miljard euro aan milieubelastingen en 4,6 miljard euro aan milieuheffingen. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekend. De belangrijkste conclusie? De auto is nog altijd een zeer belangrijke melkkoe. Vooral de autoaanschafbelasting BPM bleek in 2016 een welkome aanvulling op de staatskas.
Milieubelastingen en milieuheffingen
Hold the phone? Milieubelastingen en milieuheffingen? Wat is het verschil? Het CBS geeft uitleg. “Milieubelastingen komen in de algemene middelen en zijn vooral gekoppeld aan het bezit en gebruik van auto’s en het energieverbruik. Milieuheffingen worden opgelegd voor de financiering van specifieke milieumaatregelen.” Voorbeelden van milieuheffingen zijn afvalstoffenheffing, rioolrechten en afvalwaterheffing.
LEES OOK: Duurste nieuwe auto ooit afgeleverd in Nederland – VIDEO
De inkomsten
Accijns op brandstof
2015: 7,9 miljard euro
2016: 8,1 miljard euro
Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting)
2015: 5,5 miljard euro
2016: 5,6 miljard euro
Energiebelasting
2015: 4,5 miljard euro
2016: 5 miljard euro
BPM
2015: 1,5 miljard euro
2016: 1,6 miljard euro
Overige milieubelastingen
2015: 0,7 miljard euro
2016: 0,6 miljard euro
BPM flinke stijger
Opvallend? De opbrengsten van de accijns op brandstof, wegenbelasting, energiebelasting en BPM zijn allemaal gestegen. Volgens het CBS steeg de opbrengst van de belasting op nieuw aangeschafte personenauto’s en motorrijwielen (BPM) met 6,1 procent ten opzichte van 2015 tot 1,6 miljard euro. “Tariefverhogingen zijn één van de oorzaken van deze stijging. Voor de BPM zijn in 2016 de CO₂-grenzen aangescherpt voor benzine- en dieselauto’s en zijn de tarieven van de drie hoogste categorieën van CO₂-uitstoot verhoogd”, stelt het CBS.
Fotocredit: Noël van Bilsen