In 2025 BPM op BEV en PHEV? Autofabrikanten zeggen ‘nee’!
Vaste BPM-voet van 667 euro
De Nederlandse overheid heeft bepaald dat er vanaf 2025 voor het eerst BPM (belasting op personenauto’s en motorrijwielen) wordt geheven op batterij-elektrische modellen. Dat gebeurt in de vorm van een vaste voet van 667 euro. Veel importeurs in Nederland zeggen ‘nee’ tegen die BPM-verhoging.
BPM niet doorberekenen
Diverse importeurs hebben besloten om de BPM-verhoging zelf te bepalen, zodat de consument – die toch al een stevige prijs moet betalen – dezelfde prijs betaalt als in 2024. De Nederlandse overheid tilt de lasten voor autobezit naar een steeds hoger niveau, onder meer door nu ook BPM te gaan heffen op batterij-elektrische auto’s en door de wegenbelasting te verhogen. Ook voor BEV’s moet je in 2025 wegenbelasting gaan betalen in de vorm van een kwarttarief. De komende jaren krijg je steeds minder korting op de wegenbelasting van een BEV.
Deze automerken doen mee
Toyota, Lexus, Audi, Peugeot, FIAT en Audi kiezen ervoor om de BPM-verhoging niet door te berekenen aan de klant. Ook Volvo neemt deze stap. Veel merken onderstrepen met deze beslissing de toewijding aan CO₂-reductie en duurzame groei in Nederland. Kiezen voor een duurzame aandrijflijn moet beloond worden, zo is de visie van alle automerken. Voor particulieren zijn vrijwel alle belastingvoordelen op BEV’s en PHEV’s verdwenen. Er is alleen nog sprake van korting op de wegenbelasting. Ook de SEPP-subsidie – waarmee je als particulier een nieuwe of gebruikte BEV met subsidie kon kopen – verdwijnt in 2025.