BMW X5 xDrive25d: zuinig en vlijtig
De BMW X5 is een auto van formaat. Dat kun je echter niet zeggen van het verbruik. Vooral de versie xDrive25d met een viercilinder dieselmotor van 2,0-liter blijkt verrassend zuinig. De fabriek geeft een gemiddelde op van 5,9 l/100 km en we waren er tijdens de test heel dichtbij.
Wie graag overzicht houdt op het verkeer, die zit prima in een BMW X5. Instappen is meer klimmen, zo hoog is de zitpositie. Het is maar fijn, zeker voor wat kleinere mensen, dat er een treeplank is. Eind 2013 heeft BMW deze generatie gelanceerd. Deze is herkenbaar aan de flink forsere grille. De vormen van de flanken zijn echter juist eleganter en dynamischer dan die van het vorige model.
Lagere luchtweerstand
Luchtsleuven op de hoeken van de voorbumper en achter de wielkasten voor zorgen voor dat meer sportieve element in het design. En deze zaken dragen bij aan een lagere luchtweerstand. Die is Cw 0,31 en dat is een van de laagste waardes in deze klasse.
Lager gewicht
Minder weerstand is minder verbruik. Minder gewicht draagt daaraan eveneens bij. De X5 is tot 90 kilo lichter dan zijn voorganger. Verder is besparing bereikt door aanpassingen aan het motormanagement en door de standaard automatische achttrapstransmissie, in combinatie met BMW EfficientDynamics-technologie met Auto Start Stop-functie. Het verklaart het lage praktijkverbruik van de dieselmotor. Die is trouwens opvallend stil. Het is niet eens te merken dat hij wordt afgezet door de Auto Start Stop-functie. Met zijn vermogen van 160 kW/218 pk en 450 Nm koppel zijn de prestaties prima. In goed acht seconden is van 0 naar 100 km/uur te accelereren.
Meer ruimte
Links, rechts, boven en onder: ruimte is in de X5 overal in overvloed. Met zijn drieën naast elkaar op de achterbank lukt prima. Bij neergeklapte achterbank is er een laadvolume van 1.870 liter en dat is 120 liter meer dan bij het vorige model. Tussen de voorstoelen voor zit een zeker 20 centimeter brede console. De iDrive knop voor het bedienen van alle functies in het BMW ConnectedDrive infotainment- en navigatiesysteem zit bijna te ver weg voor de bestuurder. Daarentegen kan de bijrijder er goed bij. Dat is dan weer prettig omdat ConnectedDrive uitgebreide mogelijkheden biedt om internet op te gaan. Onderweg even naar buienradar? Dat kan dus.
Uitrusting completer
De nieuwe BMW X5 heeft een uitgebreidere standaarduitrusting waaronder Xenon koplampen, automatische climate control, elektrisch te openen tweedelige achterklep, chromen raamomlijsting, een elektrische servotronic stuurbekrachtiging en de nieuwe ambiente interieurverlichting. Standaard bij de BMW xDrive-uitvoeringen is ook de intelligente vierwielaandrijving, die onder de meest uiteenlopende omstandigheden zowel on- als offroad maximale tractie garandeert.