Autotest – BMW X1 sDrive18d
Kleinste X-model nauwelijks te vergelijken met voorganger
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
BMW verkocht in zes jaar tijd wereldwijd 730.000 exemplaren van de X1. Een waanzinnig aantal. Zo’n succesvol concept verander je voorlopig niet, zou je denken. Toch wel dus, want de nieuwe generatie BMW X1 is een compleet andere auto. En nu begrijpen wij waarom.
Meer SUV, minder crossover
Meer SUV, minder crossover. Dat is het eerste waaraan we denken bij het zien van de nieuwe BMW X1. In tegenstelling tot het vorige model dat in 2009 op de markt kwam, heeft de nieuwe generatie veel meer de contouren van een SUV. Hij is hoger, breder en een paar centimeter korter. Voeg daar die kenmerkende taillelijn aan toe en het design sluit volledig aan op dat van de andere BMW X-modellen. Als je de nieuwe X1 vanuit bepaalde hoeken bekijkt, is het net een X3.
Misschien viel het al op: de nieuwe X1 is in de basis hetzelfde als de BMW 2-serie Active Tourer. Het interieur is vrijwel identiek. En daar zijn wij heel blij mee, want net als de Active Tourer biedt de BMW X1 ontzéttend veel ruimte. Veel meer dan de vorige X1. De beenruimte achterin komt al gauw in de buurt van een BMW 5-serie.
LEES OOK: Autotest – BMW 218d Active Tourer (2014)
BMW X1 leent zich overal voor
De inhoud van de kofferbak bedraagt minimaal 505 liter. En dan is de achterbank ook nog op allerlei manieren verschuifbaar en neerklapbaar. Of je nou met het gezin op vakantie gaat, een fiets wil meenemen of met vier volwassenen comfortabel op pad gaat – de BMW X1 leent zich overal voor.
De overeenkomsten met 2-serie Active Tourer gaan veel verder. BMW bouwt de X1 ook op hetzelfde platform. En dat betekent nog een significant verschil ten opzichte van de vorige X1: het nieuwe model is in de basis een voorwielaandrijver, zoals de BMW X1 sDrive18d die wij meekregen voor deze test.
Natuurlijk merk je af en toe dat het geen achteraandrijver is, zoals vrijwel alle BMW’s (de nieuwe X1 is pas de derde BMW ooit met FWD!). Maar is dat belangrijk? Wat ons betreft niet. Voor een auto in dit segment althans. Veel belangrijker is dat de X1 de mooie, gebalanceerde mix biedt van comfort en rijdynamiek die van BMW wordt verwacht. En wat dat betreft stelt de ‘sDrive’ geenszins teleur.
BMW X1 sDrive18d
De dieselmotor in de X1 sDrive18d is tegenwoordig een 2,0-liter viercilinder met 110 kW (150 pk) en 330 Nm. Het is een heel fijn blok, dat fel reageert, stevig doortrekt en vaak krachtiger aanvoelt dan hij werkelijk is. Je zoeft over de weg. De diesel hoor je niet. De 8-trapsautomaat voel je niet.
Nog iets: ten opzichte van de vorige BMW X1 is de zitpositie beduidend hoger. Dat typische SUV-gevoel is sterk aanwezig. Het is alsof je in een veel grotere auto rijdt. Het overzicht is prettig. De X1 nodigt uit om lange reizen te maken. ’s Avonds komt de rode sfeerverlichting op het dashboard en in de deurpanelen mooi tot uiting. De led-koplampen schijnen mijlenver. De lichtopbrengst is gigantisch. Je proeft aan alles dat je in een dijk van een auto rijdt. De comfortabele en (technisch) hoogwaardige sfeer aan boord maakt het rijden in de BMW X1 erg plezierig.
Zoals hij had moeten zijn
Wat ons betreft is de nieuwe BMW X1 zoals hij vanaf het begin had moeten zijn. Hij is leverbaar met keuze uit drie benzine- en vier dieselmotoren. Met uitzondering van de sDrive18i en sDrive16d zijn alle motorvarianten optioneel leverbaar met vierwielaandrijving. De ’25i’ en ’25d’ hebben standaard xDrive vierwielaandrijving. De prijzen beginnen bij 37.317 euro. Het gereden testexemplaar is leverbaar vanaf 43.717 euro.