
BMW M5, hoe hoog legt hij de lat?
Upgrade voor iconische sportsedan

Met de vernieuwde M5 en M5 Competition pakt BMW op papier de koppositie als het gaat om de krachtigste grote sportsedan.
Het is de strijd der titanen! BMW en Mercedes-Benz stimuleren elkaar tot het uiterste, al decennia, als het gaat om kwaliteit, luxe en prestaties. Maar wel als Duitse gentlemen’s met respect voor elkaar. Het lijkt haast geen toeval dat beide merken bijna tegelijk hun paradepaarden onder de sportsedans upgraden met uiterlijk en vermogen. Het gaat om de M5 en de AMG E 63.
Gelijk op gaan
BMW gaat nu aan kop met vermogen, Mercedes-AMG doet dat met koppel. De vernieuwde BMW M5 en M5 Competition zijn de krachtigste sportsedans met respectievelijk 600 pk en 625 pk. Net iets meer dan de Mercedes-AMG E 63 4MATIC en E 63 S 4 MATIC. Die schoppen het tot 571 en 612 pk. Een punt voor de AMG is de hogere trekkracht van 850 Nm bij de E 63 S, tegen 750 Nm voor beide M5-en.
TRACK Modus in M5 Competion
De focus van de BMW M5 met een V8 van 4,4-liter en twee turbo’s is opvallend sterk gericht op autosport en circuit. De versie M5 Competition heeft een TRACK modus. Deze instelling is specifiek voor circuitgebruik ontwikkeld; alle comfort- en veiligheidsfuncties van de bestuurdersassistentiesystemen zijn in deze modus uitgeschakeld. De schokdempers staan dan in SPORT+. De bodemvrijheid is dan 7 mm minder en de vering is extra hard. De setup is geheel gericht op circuitgebruik. Met een zogenaamd M Driver’s Pack is de topsnelheid begrensd op 305 km/uur.



Talrijke M componenten
M Sportstoelen zijn standaard voor beide M5 versies. De M5 Competition heeft stijvere motorsteunen. Beide hebben vierwielaandrijving maar wel de M xDrive variant. Kortom de Motorsport-afdeling van BMW heeft de nodige aanpassingen doorgevoerd . De vierwielaandrijving kan traploos worden ingeregeld naar enkel achterwielaandrijving, waarbij een M Differential zorgt voor de verdeling van aandrijfkracht om de kracht zo goed mogelijk aan het asfalt over te dragen met minimale wielslip.
Remmen van carbon mogelijk
Ook de remmen zijn specifiek voor de M5 ontwikkeld. Standaard zijn geperforeerde en inwendig geventileerde schijfremmen. Schijven van carbon zijn optioneel verkrijgbaar. Die zijn zeer slijtvast en bovendien 23 kilo lichter. Carbon is bestand tegen zeer hoge temperaturen en daarmee de beste keuze voor wie serieus wel eens met de BMW M5 het circuit op wil.




Dynamischer uiterlijk
Opvallen doe je met de nieuwe M5 absoluut. De upgrade brengt ook het nodige uiterlijke fraais met zich mee. Net als die van de andere modellen van de BMW 5 Serie reikt de BMW nierengrille dieper in de voorbumper. De grille is voorzien van donkere dubbele spijlen en het M -logo. De nieuwe voorbumper is krachtiger vormgegeven met grotere luchtinlaten aan weerszijden. De grote centrale luchtinlaat is nu zeshoekig van vorm. De L-vormige lichtbuizen lopen in smalle lijnen richting de grille en geven de nieuw ontworpen LED koplampen letterlijk een dynamische uitstraling.
Carrosseriedelen van carbon en aluminium
De aluminium motorkap, de voorste zijpanelen met de kenmerkende M ‘kieuwen’, de gestroomlijnde M buitenspiegels en de kap die gemaakt is van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) zijn – samen met de dubbele spijlen in de grille – designkenmerken voor deze high-performance modellen van de BMW 5 Serie. Achter heeft de M5 dubbele uitlaatpijpen. De achterbumper met grote diffusor is ook nieuw vormgegeven, net als de driedimensionale LED achterlichten.


