200 stuks BMW M4 DTM Champion Edition
Reserveer snel, anders ben je te laat
Coureur Marco Wittmann heeft dit seizoen voor BMW opnieuw het goud in het DTM-kampioenschap bemachtigd. Reden voor BMW M om een begeerlijk ‘actiemodel’ uit te brengen. Maak kennis met de BMW M4 DTM Champion Edition, gelimiteerd op tweehonderd stuks en 368 kW (500 pk) sterk.
Waterinjectietechniek
500 pk? Dat klinkt toch bekend in de oren? Klopt! De BMW M4 GTS had precies hetzelfde vermogen. Ten opzichte van de reguliere BMW M4 gaat het om 51 kW (69 pk) en 50 Nm meer (nu 600 Nm). Deze vermogenstoename is bereikt door toepassing van waterinjectie. Dat zorgt voor extra koeling van de verbrandingskamer, waardoor de thermische efficiëntie toeneemt en er meer vermogen vrijkomt. In dit geval gaat het om 16 procent meer power.
[parallex-1]
Snel
Snel is de BMW M4 DTM Champion Edition zeker. De speciale uitvoering sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 305 km/u. BMW M levert het model alleen in de kleur Alpine White. Kenmerken zijn de front splitter, de spiegelkappen, de zijskirts, de diffuser, de zogenoemde aero flicks – gepositioneerd net voor de voorste wielkasten – én de forse achtervleugel, stevig gemonteerd op de achterklep, die allemaal gemaakt zijn van koolstofvezel.
Titanium
Zaken als de motorkap, het dak, de instrumentenondersteuning en de diffuser achter zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof. Kijk ook naar het sportuitlaatsysteem met sierpijpen gemaakt van titanium. Laten we ook vooral het rubber niet vergeten. De M4 DTM Champion Edition krijgt Michelin Pilot Sport Cup 2 high-performancebanden in de maat 265/35 R19 vóór en 285/30 R20 achter. Volgens BMW M zijn die ideaal voor circuitgebruik. Dat geldt overigens ook voor de M carbon-keramische remschijven.
[parallex-2]
Witte rolbeugel
De achterbank is uit het interieur verdwenen. BMW M plaatst hier nu een witte rolbeugel voor extra stijfheid en bescherming. De bestuurder en passagier nemen plaats op fantastisch ogende M Carbon kuipstoelen, afgewerkt met alcantara en Merino-lederen bekleding. Het M Sport-stuurwiel, eveneens afgewerkt met alcantara, heeft een grijze ’12-uursmarkering’ in de vooruitstand.
De Nederlandse prijs bedraagt ongeveer 188.000 euro. Er komt slechts een beperkt aantal naar Nederland.