Autotest – BMW 520d Touring (2017)
Concurrentie voor de Duitse hogesnelheidstrein ICE
Met vijf man snel en comfortabel van Amsterdam naar Frankfurt, dat kan met de hogesnelheidstrein ICE. Dan ben je er er in krap vier uur voor circa 40 euro de man. Het kan ook met de auto. Er is een prima alternatief. Zijn naam: BMW 520d Touring. Opvallend zuinige motor, aangenaam stil, ruim interieur en bijzonder stabiel op hoge snelheid. Alsof hij op een rails rolt. Zo blijkt uit een eerste autotest.
Stil decor
Het landschap schiet aan je voorbij als een stil decor. De snelheidsmeter wijst dik 200 km/u aan. Het voelt als een alternative fact. Wie ooit het genoegen heeft gehad met een TGV naar Parijs te gaan of de eerder genoemde ICE heeft gepakt naar een van de Duitse steden, die kent dit gevoel. Datzelfde sfeertje ervaar je in de BMW 520d Touring.
Specialisten
De Duitse automerken zijn al jaren wel de specialisten als het gaat om een hoge mate van rijcomfort en stabiliteit bij zeer hoge snelheden. In Duitsland laat zich dat ook waarderen door snelheidslimietloze Autobahnen, althans delen daarvan.
“De wielophanging lijkt een gekreukeld wegdek met een strijkbout te behandelen”
CJIB
De nieuwe BMW 5 Serie Touring schurkt echter misschien nog wel het meest tegen het reiscomfort in de ICE aan. Gewoon doordat je altijd harder rijdt dan je inschat. In dorpjes, de stad, buitenwegen en snelweg, het maakt niet uit waar. Windgeruis is nauwelijks te horen. Bandengeluid en dieselmotor evenmin en de wielophanging lijkt een gekreukeld wegdek met een strijkbout te behandelen. Alsof de BMW 520d Touring over een rails rijdt. De keerzijde is dat je goed op je teller moet passen om ongewenste correspondentie van het CJIB te voorkomen. De 2,0-liter dieselmotor presteert behoorlijk met zijn vermogen van 140 kW (190 pk) en een trekkracht van 400 Nm. Daar heb je in ons land meer dan voldoende aan en dan heb je gelijk een zuinige krachtbron. Een liter op achttien kilometer moet naar onze inschatting in de praktijk goed mogelijk zijn.
LEES OOK: Veelbelovend voorproefje van BMW 8 Serie Coupé
Vierwielbesturing en luchtvering
De Nederlander Jos van As, die bij BMW de onderstel genieën aanstuurt, legt uit waarin hem dat koersvaste zit. “Voor een groot deel komt het door de vierwielbesturing die we op de BMW 5 Serie toepassen. Die vierwielbesturing oefent samen met de standaard luchtvering op de achteras een stabiliserende invloed uit. Je merkt dat als bestuurder niet. Sterker nog, minder ervaren mensen zullen zich zelfs een betere bestuurder gaan vinden. Te abrupte bewegingen aan het stuur worden als het ware gedempt, voor meer rust in het rijgedrag en dus voor meer comfort zonder verlies aan dynamiek. Daarnaast is luchtvering de beste oplossing om zowel onbeladen als beladen zo veel mogelijk hetzelfde rijkarakter en comfort te behouden en ook een vrij fors maximaal laadvermogen te bieden van 730 kilogram.”
“Met connectiviteit is BMW een van de trendsetters”
Koploper in connectiviteit
De geteste Luxury Line van de BMW 520d Touring is flink in de accessoires gezet. Fraaie lichtbruine lederen bekleding, stoelen met een scala aan elektrisch verstelbare mogelijkheden en high-end audio van Harman Kardon zetten meteen al de toon qua beleving en geluid. ConnectedDrive is de terminologie van BMW voor op en top infotainment en connectiviteit. Met dat laatste is het merk een van de trendsetters. BMW was jaren geleden een van de eerste merken met eigen apps om gebruikers online snel hun weg te laten vinden. Nieuw in de BMW 5 Serie is de Gesture Control: met handbewegingen voor het scherm kun je swipen en met een draaiende wijsvinger kun je het volume regelen.
En dan de achterzijde
We zetten de reis in de BMW 520d Touring voort naar de achterkant. Per slot van rekening gaat het daar toch om bij een stationwagen. Puur op ruimte legt deze BMW het af tegen bijvoorbeeld een Volkswagen Passat of een Mercedes-Benz E-klasse. Het accent ligt bij de 5 Serie net even wat meer op een rank uiterlijk vooral van opzij gezien. Dynamiek is per slot van rekening altijd al een belangrijke kernwaarde, ook voor vormgeving.
LEES OOK: Abarth 124 Spider – Autotest
Krap is de BMW 5 Serie Touring echter beslist niet. Achterin is er meer been- en hoofdruimte dan bij het vorige model. De achterklep opent elektrisch, desgewenst op commando van een voetzwaai onder de bumper. De achterruit kun je net als voorheen apart openen. De achterbank is in twee delen neerklapbaar. Het kan ook met schakelaars aan de achterzijde in de bagageruimte. Onder de vloer zijn er diverse opbergvakken, zoals onder meer voor de rolhoes en de houder.
Motoren en prijzen
De verkoop start in juni 2017. BMW biedt dan keuze uit vier motorversies, de 520d, 530d, 530i en 540i. De 530d en 540i zijn leverbaar met BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving. Vanaf productie juli 2017 worden de BMW 520i sDrive Touring, BMW 530i xDrive Touring, BMW 520d xDrive Touring, BMW 525d sDrive Touring en BMW 540d xDrive Touring aan het gamma toegevoegd.
De 520d Touring is er voor 60.875 euro, dan heb je de Steptronic Edition met 8-traps automaat! De versie met handbak is zelfs duurder, want de CO2-uitstoot is hoger en daarmee de BPM-heffing eveneens.