Bizar: de prijsverschillen van deze 10 nieuwe auto’s in Europa
INFOGRAPHIC - Nieuwe auto in Nederland veruit het duurst
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Het kabinet overweegt een nieuwe BPM-verhoging tot wel 50 procent, schreven we al eerder. Nu is meer betalen nooit leuk, maar klagen we omdat we Nederlanders zijn of betalen we al buitensporig veel voor onze nieuwe auto’s? We pakten 10 willekeurige nieuwe auto’s en keken wat exact dezelfde uitvoeringen kosten in België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Het resultaat is schokkend: in Nederland betalen we – zelfs zonder de nieuwe verhoging van de aanschafbelasting – veruit het meest voor een nieuwe auto.
BPM-verlaging?
De RAI Vereniging en de BOVAG sprongen al in de bres vanwege de geruchten over het verhogen van de BPM, want ‘een hogere BPM zorgt voor minder verkoop van nieuwe auto’s en die zorgen juist voor minder CO2-uitstoot’. Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging: “In vergelijking met onze omringende landen in Europa hebben wij een verouderd wagenpark. Dat wordt komende jaren alleen maar erger. Sinds 2012 is de gemiddelde BPM op benzine en dieselauto’s al respectievelijk met zo’n 56 en 83 procent gestegen. Dat staat haaks op de klimaatdoelstellingen en de afspraken met het kabinet om de BPM juist af te bouwen.”
Vergelijking nieuwprijs auto’s met andere Europese landen
Als we de prijs van 10 willekeurige nieuwe auto’s in exact dezelfde uitvoeringen vergelijken in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk,Italië en Spanje, wordt duidelijk dat de nieuwprijzen in Nederland ongelooflijk hoog liggen. De prijsverschillen variëren van 57,8 (!) procent op een Ford Mustang V8 (België) tot 7 procent op een Opel KARL (Duitsland). Het verschil met de andere landen, die onderling niet heel veel voor elkaar onder doen, zit ‘m vrijwel 1 op 1 in de hoogte van de BPM in Nederland. Nogmaals, dat is nog zonder de eventuele nieuwe verhoging.
Geen belasting in buitenland?
Betalen ze in de andere Europese landen dan geen belastingen? Jawel, in België moet je bijvoorbeeld gewoon 21 procent btw betalen over de aanschafprijs van een nieuwe auto. Plus eenmalig een verkeersbelasting, afhankelijk van onder meer de CO2-uitstoot van het betreffende model. Vergelijkbaar dus met de Nederlandse BPM, met één uitzondering: het vult de schatkist daar een stuk minder met als gevolg dat auto’s er een stuk vriendelijker geprijsd zijn.
INFOGRAPHIC
Uitleg WLTP en BPM
Nog even voor het complete overzicht; kijk onderstaande animatie over hoe we in Nederland tot de hoogte van de BPM komen. Daar speelt het nieuwe WLTP-meetsysteem een grote rol.