Bijzondere occasion: een Fram King Fulda
Unieke dwergauto staat te koop in Nederland
Heb je nog niks om handen deze winter en zoek je een uniek project? Wat dacht je van deze Fram King Fulda! Van deze bijzondere microcar zijn er slechts 440 gebouwd. Je moet alleen geen haast hebben met deze dwergauto…
Identiteitscrisis
Grote kans dat je nog nooit gehoord hebt van de Fram King Fulda. Dat is niet zo gek, want het kleine autootje is met diverse typebenamingen verkocht. In Ierland heette hij de Nobel 200, in India de Bambi en in Nederland de Bambino. Dit exemplaar komt uit Zweden, waar hij dus de Fram King Fulda heette. De oorsprong van het autootje ligt echter in Duitsland. De Elektromaschinenbau Fulda GmbH gunde daar in 1950 de Fuldamobil het levenslicht.
In opkomst na de oorlog
De Fuldamobil ziet er anno 2018 misschien cartoonesk uit, maar net na de oorlog waren er talloze fabrikanten die deze ‘microcars’ maakten. Het bekendste voorbeeld is de BMW Isetta, maar ook de Heinkel Kabine en Messerschmitt Kabinenroller zijn beroemd. Beide gebouwd door Duitse vliegtuigfabrikanten die na de oorlog geen vliegtuigen mochten bouwen. Een carrosserie van fiberglass, kleine wieltjes (twee voor en één of twee achter) en een pruttelende één- of tweecilindermotor zijn typische kenmerken van dit soort autootjes.
14 gillende pk’s
Terug naar de Fram King Fulda, die dus onder licentie in Zweden werd gebouwd. Onder de fiberglass carrosserie van de auto pruttelt een ééncilindermotor met 14 pk (10 kW). Het moet, in theorie, genoeg zijn om een topsnelheid van 80 km/u te halen, als je dat tenminste durft! Over de oorsprong van het motortje is weinig bekend, het kan een Zündapp-motortje of misschien een Sachs-blokje.
Koop hem niet!
Die identiteitscrisis is typerend voor de Fulda. Naast de talloze typenamen, waren er ook diverse versies van het autootje. De productieaantallen zijn niet altijd even duidelijk en het type motor verschilt letterlijk per auto. Voor de mensen achter de Fulda was het bijna een soort hobby, zonder drijfveer om daadwerkelijk auto’s te verkopen. Toen journalisten een stuk wilden schrijven over een cabrioletvariant, vroeg de fabrikant om geen foto’s te publiceren. Stel je voor dat mensen er een gingen kopen!
Na 1969 was het over en uit voor de Fram King Fulda in al zijn gedaantes. Wat overblijft is een uniek stukje historie dat nu te koop staat op internet. Heb je interesse in dit project? Voor 8.500 euro heb je een exotische auto waarvan er slechts 440 gebouwd zijn.