Bijzonder koppel: Yamaha en Abarth
Racerij als verbindende factor voor twee sportieve specials
Valentino Rossi is een van de meest legendarisch MotoGP-coureurs aller tijden. Hij rijdt voor het Yamaha-team en weet zich gesponsord door een Italiaans automerk met een geweldige racehistorie. Dat is Abarth. De connectie op het circuit is nu vertaald in special editions van de Yamaha XSR900 en de Abarth 695 Biposto.
695 exemplaren
Een auto en een motor met dezelfde look en feel, met passie voor sport als de grote gemene deler. Dat zijn de Abarth 695 XSR Yamaha en de Yamaha XSR900 Abarth. Van elke special worden er maar 695 exemplaren gebouwd.
Caféracer
De Yamaha XSR900 is een motor met retrostyling naar het voorbeeld van een caféracer uit de jaren zestig. Een categorie die bij veel motorproducenten nieuw leven wordt ingeblazen door nieuwe machines met dezelfde voorovergebogen zitpositie als toen en een minimalistisch uiterlijk. Bij de XSR900 is dat te zien aan elementen als de kleine stuurkuip, de ronde koplamp en een ronde meter met digitale weergave van snelheid, toerental, tankinhoud en rijmodus.
“Een motor met retrostyling naar het voorbeeld van een caféracer”
Sportieve zitpositie
Bij de special van Abarth zijn de kuip en het solozadel van carbon en is de grijskleurige tank voorzien van de merknaam Abarth. De sportuitlaat van Akrapovič is standaard. Die zorgt voor een krachtige, diepe sound van de driecilinder krachtbron van 850 cc van 115 pk. Een fijn blok, zo blijkt bij een korte test. Het reageert soepel op het gas en levert een progressieve acceleratie bij het stijgen van het toerental. De versnellingsbak schakelt bijzonder fijn en snel. Door de sportieve zitpositie leun je wat op de polsen. De houding is niet al te extreem, vooral doordat de voetsteunen niet zo hoog staan als bij een echte racer.
Exclusieve extra’s
De Yamaha XSR900 is in zijn klasse prettig geprijsd. Hij is er vanaf € 11.399,-. De Abarth special heeft een prijs van € 13.999,-. Beduidend meer, maar dan heb je ook een bijzonder exemplaar met exclusieve extra’s.
Abarth 695 XSR Yamaha: slechts 10 voor Nederland
De Abarth 695 XSR Yamaha is de sportieve evenknie op vier wielen. Van de 695 exemplaren komen er 10 beschikbaar voor Nederland voor een prijs van € 37.995, in een exclusieve ‘Pista Grey’ uitdossing. Ook bij Abarth zien we talrijke delen van carbon, zoals op de bumper voor. En ook hier een Akrapovič-uitlaatsysteem. De uitlaatuiteinden zijn eveneens van carbon. Het XSR-logo van Yamaha prijkt op de achterkant, terwijl een aluminium badge het productienummer van de auto vermeldt.
Optionele tuningkit
Abarth monteert standaard zwart lederen sportstoelen van Sabelt en een dashboard van carbon. Ook zien we klinkende namen uit de racerij, zoals Brembo-remmen met geperforeerde schijven, Koni-schokdempers en Eibach-veren. De 1.4 T-Jet motor levert 165 pk, maar met een optionele tuningkit is het vermogen te verhogen naar 180 pk. Met die versie maken we een rondje. Het extra vermogen merk je vooral boven de 4.000 toeren. En als je dan schakelt hoor je een racy plof uit de uitlaat: niet hard trouwens en ook niet nodig, wel leuk.
Volume kan harder!
Leuk is ook de sfeer die rond deze Abarth 695 XSR Yamaha hangt. Je voelt je in deze versie zeer verwant met de Abarth-racers uit de jaren zestig. Nog altijd favoriet bij een hele schare fans. Die deze Abarthjes van weleer zelfs op het circuit uitbrengen bij historische races. En dan niet altijd met de motor van toen, zoals je kunt zien in deze video van een Abarth met een Yamaha R1-blok van 190 pk. Zet het volume van je computer maar wat harder en geniet mee.