Review: Toyota Aygo
De nieuwe Toyota Aygo bleek tijdens een test een koppendraaier van jewelste. Het spraakmakende design is dan ook de grootste aantrekkingskracht van de nieuwe Toyota Aygo.
Ons feloranje testexemplaar van de nieuwe Toyota Aygo met zwart gelakte carrosseriedelen en eveneens zwarte 15-inchwielen viel trouwens extra op. Overigens vond iedereen die we tijdens de test tegenkwamen de auto mooi. Of in ieder geval grappig dan wel leuk.
Kunststof kruis
De nieuwe Toyota Aygo valt minder op als je een zwart of zilvergrijs exemplaar kiest. Daarmee stoot Toyota de meer behoudende doelgroep niet voor het hoofd. Wie graag uit de band springt, kan het kunststof kruis aan de voorkant, de paneeltjes vóór de buitenspiegels en een deel van de achterbumper in een totaal andere kleur bestellen. Bijvoorbeeld wit. Of rood.
Uitgebreide keuze
Ook het interieur van de nieuwe Toyota Aygo is voor een belangrijk deel naar eigen smaak aan te passen. Bijvoorbeeld de kunststof paneeltjes rond de ventilatieopeningen. Verder biedt Toyota een uitgebreide keuze aan lichtmetalen wielen. En aan naafdoppen. Wie moeilijk besluiten kan nemen, heeft aan de nieuwe Aygo een taaie.
Bescheiden vermogen
De nieuwe Toyota Aygo mag er dan jeugdig en speels uitzien, hij rijdt volwassen. Op de grote weg blijft het vanbinnen tamelijk stil. Vanwege het bescheiden vermogen en koppel van respectievelijk 51 kW (69 pk) en 95 Nm moet je wel goed anticiperen als je bijvoorbeeld een vrachtauto inhaalt, maar eenmaal op stoom, rijd je weer goed met het overige verkeer mee.
3- of 5-deurs
De voorstoelen bieden voldoende steun, ook aan de schouderpartij. Achterin is de Aygo niet de ruimste in zijn segment. De bagageruimte is 168 liter groot. Wie slim is, schaft de 5-deurs aan. Dan kun je gemakkelijker bagage op de achterbank plaatsen dan in de 3-deurs, een versie die Toyota Nederland verwacht maar mondjesmaat te verkopen.
Keurig brandstofverbruik
Dan het brandstofverbruik, toch iets wat in het A-segment voor veel consumenten een belangrijke rol speelt. Toyota geeft voor de 1.0 driecilinder benzinemotor een verbruik op van gemiddeld 3,8 l/100 km. De boordcomputer gaf na onze testweek 5,2 l/100 aan. Nog altijd keurig. Vooral omdat we er geen moment mee bezig waren om het verbruik te drukken.
Multimediasysteem x-touch
Toyota vraagt minimaal 9.695 euro voor de nieuwe Aygo. Combineren met kleur kan vanaf de Aygo x-play (vanaf 10.895 euro). De basisuitrusting omvat onder meer Vehicle Stability Control, Hill-start Assist, LED-dagrijverlichting en zes airbags. Opties zijn onder andere een elektrisch bedienbaar canvas dak en x-touch, een multimediasysteem met navigatie en een achteruitrijcamera.