In 2009 stapte Volvo met de XC60 in het segment van de relatief compacte SUV’s. De auto werd in 2007 voorafgegaan door een gelijknamige conceptcar, waarmee het merk ook meteen haar nieuwe designtaal presenteerde. De XC60 bleek een hit: gedurende vrijwel de gehele productieperiode was de auto het bestverkochte model voor Volvo. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 2009 stapte Volvo met de XC60 in het segment van de relatief compacte SUV’s. De auto werd in 2007 voorafgegaan door een gelijknamige conceptcar, waarmee het merk ook meteen haar nieuwe designtaal presenteerde. De XC60 bleek een hit: gedurende vrijwel de gehele productieperiode was de auto het bestverkochte model voor Volvo.
Vervanging
In 2017 was de eerste generatie XC60 echter toch op leeftijd geraakt en was het tijd voor vervanging. De tweede generatie volgt de inmiddels nieuwe designtaal van andere Volvo-modellen als de XC90 en V90, waarmee hij ook zijn technische platform deelt. Ook is de XC60 net als de genoemde topmodellen voorzien van technologie voor autonoom rijden.
Polestar
Volvo’s huistuner Polestar bemoeide zich in 2017 ook met de XC60. Anders dan bij de Polestar-uitvoeringen van de S60 en V60 een aantal jaar eerder, is de vermogenstoename bij de XC60 Polestar beperkt: de auto kreeg er 14 pk bij. Daarmee heeft de auto echter nog steeds een vermogen van 421 pk, meer dan de meest directe concurrenten en daarnaast staat de aandrijflijn strakker afgesteld. Ook niet per se voor de hand liggend: de Polestar-uitvoering is gebaseerd op de plug-in hybrideversie.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.969 cm³ |
Bij | 5.500 tpm |
Bij | 2.500 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 18,8 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Actieradius | 73 |
Laadtijd bij 220V | 4:00 uur |
Vermogensrange | 257 tot 335 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 257 kW (350 pk) |
Systeemkoppel | 659 Nm |
Elek. actieradius | 52 km |
Acc. 0-100 km/u | 5,7 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2017 |
Laatste facelift | mei 2021 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 62.950 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/60 R18 |
L x B x H | 4.688 x 1.902 x 1.658 mm |
Wielbasis | 2.865 mm |
Massa leeg | 2.056 kg |
Max. aanh. gew. | 2.100 kg |
Inh. bag. ruimte. | 458 l |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 1,0 l/100km |
CO₂-emissie | 23 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng