achtergrondafbeelding

Autozoeker

Volkswagen Touareg

Het project dat leidde tot de eerste Porsche Cayenne, was een samenwerking tussen de merken Porsche, Volkswagen en Audi. Het doel was om een terreinwagen te maken, die op asfalt de rijeigenschappen van een sportwagen biedt. In 2003 was het ontwikkelingsproject klaar. Porsche presenteerde de Cayenne, Volkswagen de Touareg. In 2005 had Audi haar Q7 klaar. De Touareg is vernoemd naar een nomadenstam in de Sahara. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Het project dat leidde tot de eerste Porsche Cayenne, was een samenwerking tussen de merken Porsche, Volkswagen en Audi. Het doel was om een terreinwagen te maken, die op asfalt de rijeigenschappen van een sportwagen biedt. In 2003 was het ontwikkelingsproject klaar. Porsche presenteerde de Cayenne, Volkswagen de Touareg. In 2005 had Audi haar Q7 klaar. De Touareg is vernoemd naar een nomadenstam in de Sahara.

Keuze
De Touareg was leverbaar met een opvallend gevarieerd motorenaanbod. Van een vijfcilinder-in-lijn, via de V6 en VR6 tot een V8, V10 of zelfs een V12. Die laatste wist een vermogen van 450 pk op te hoesten. In 2007 werd ook een echte sportuitvoering geïntroduceerd: de R50 op basis van het V10-model. De Touareg bleek succesvol voor het merk, reden genoeg om in 2010 een tweede generatie te introduceren.

Derde generatie
Inmiddels zijn we toe aan de derde generatie, die eind 2018 op de markt kwam. Ondanks de toegenomen afmetingen en luxe is de auto lichter en zuiniger geworden dan de eerste twee generaties. Onderhuids is de auto nog altijd nauw verwant aan de Audi Q7 en Volkswagen Touareg, maar met de Audi Q8, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus zijn er wel familieleden bijgekomen.

Volkswagen Touareg 'verdwenen' en teruggekeerd
Eind 2020 verdween de Volkswagen Touareg stilzwijgend van de Nederlandse markt. Ongetwijfeld omdat ons belastingsysteem de auto erg duur had gemaakt. De Volkswagen Touareg was alleen leverbaar met grote V6- en zelfs V8-motoren en dan betaal je zeer veel bpm. In 2023 onderging de Volkswagen Touareg echter een facelift, waarbij vooral ook de techniek werd geüpdatet. Er zijn nu ook plug-in hybridemodellen en daarmee heeft de Touareg weer enige kans van slagen in ons land. Het is dan ook geen verrassing dat in Nederland uitsluitend de plug-in hybrides worden aangeboden. Goed nieuw: uitgerekend het sportieve topmodel Volkswagen Touareg R is een plug-in hybride geworden, dus die staat ook weer in de prijslijst. Eind 2020 verdween de Touareg stilzwijgend van de Nederlandse markt. Ongetwijfeld heeft ons belastingsysteem de auto te duur gemaakt.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 2.995 cm³
Max. vermogen 250 kW (340 pk)
Max. koppel 450 Nm
Bij 1.340 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 12,2 m
Vermogensrange 170 tot 310 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie juni 2018
Laatste facelift n.v.t.
Niet meer leverbaar sinds december 2020
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 98.895
Bijzonderheden In 2019 werd het motorenaanbod nog uitgebreid met een 4.0-liter V8, die echter maar een paar maanden leverbaar was.

Afmetingen/gewichten

L x B x H 4.878 x 1.984 x 1.717 mm
Wielbasis 2.904 mm
Massa leeg 2.020 kg
Max. aanh. gew. 3.500 kg
Inh. bag. ruimte. 810 l
Tankinhoud 75 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 8,9 l/100km
CO₂-emissie 203 g/km
Energielabel E

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 5,9 s
Topsnelheid 250 km/u