De Volkswagen Caddy is al sinds 1979 onderdeel van Volkswagens modelaanbod, maar heeft in al die jaren wel een aantal gedaantewisselingen ondergaan. De Volkswagen Caddy begon zijn leven als niets meer of minder dan de pick-upversie van de Volkswagen Golf. De auto kwam als eerste op de markt in de VS, waar de auto als Volkswagen Rabbit Pickup werd aangeboden. Zo kon men daar met de vrij populaire Volkswagen Rabbit (de Amerikaanse Volkswagen Golf) ook inspelen op de in Amerika grote pick-upmarkt. Ook in Europa was de pick-up vrij populair. Deze eerste generatie Volkswagen Caddy wist het maar liefst tot en met 1996 uit te houden. Lees verder






De Volkswagen Caddy is al sinds 1979 onderdeel van Volkswagens modelaanbod, maar heeft in al die jaren wel een aantal gedaantewisselingen ondergaan. De Volkswagen Caddy begon zijn leven als niets meer of minder dan de pick-upversie van de Volkswagen Golf. De auto kwam als eerste op de markt in de VS, waar de auto als Volkswagen Rabbit Pickup werd aangeboden. Zo kon men daar met de vrij populaire Volkswagen Rabbit (de Amerikaanse Volkswagen Golf) ook inspelen op de in Amerika grote pick-upmarkt. Ook in Europa was de pick-up vrij populair. Deze eerste generatie Volkswagen Caddy wist het maar liefst tot en met 1996 uit te houden.
Volkswagen Caddy van pick-up naar bestelbusje
In 1995 verscheen alvast de tweede generatie. Deze keer was de Volkswagen Caddy volledig op de Europese markt gericht en bovendien niet langer een pick-up. De Caddy was nu de bestelwagenvariant van de Polo. Eigenlijk was de Volkswagen Caddy een rebadgevariant van de SEAT Inca, de besteluitvoering van de SEAT Ibiza. Vandaar dat de voorste helft van de Volkswagen Caddy overeen kwam met de SEAT Ibiza in plaats van met de gewone Volkswagen Polo hatchback. Achter de voorportieren was de Volkswagen Caddy voorzien van een flink hogere carrosserie, zoals destijds gebruikelijk bij kleine bestelbusjes. Om ook de pick-upversie opvolging te geven werd in sommige landen de Skoda Felicia Utility ook als Volkswagen Caddy geleverd.
Volkswagen Caddy als gezinswagen
Voor de derde generatie uit 2003 neemt de Volkswagen Caddy wederom een andere gedaante aan. Het is nog steeds een bestelbus, maar nu vormt de voorkant een vloeiend geheel met de grotere achterkant. De Volkswagen Caddy is voortaan een ludospace, een destijds vrij nieuw segment dat in de jaren ’90 werd uitgevonden met de Citroën Berlingo. Een ander kenmerk van de ludospace is dat er naast de besteluitvoering ook een op gezinnen gerichte personenuitvoering kwam. De Volkswagen Caddy was er voortaan ook als MPV. Met grondige facelifts in 2010 en 2015 bleef deze generatie maar liefst tot 2020 in de showrooms staan. Toen verscheen een nieuwe generatie, maar de personenuitvoering daarvan kwam pas in 2025 naar Nederland, met de introductie van een plug-in hybrideversie.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cm³ |
Bij | 3.500 tpm |
Bij | 1.500 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 19,7 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Laadtijd bij 220V | 2:00 uur |
Vermogensrange | alleen 110 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 110 kW (150 pk) |
Systeemkoppel | 250 Nm |
Elek. actieradius | 119 km |
Topsnelheid | 183 km/u |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 5-drs. MPV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2025 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 38.490 |
Bijzonderheden | Ook leverbaar als 35 cm verlengde Maxi. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/60 R16 |
L x B x H | 4.500 x 1.855 x 1.833 mm |
Wielbasis | 2.755 mm |
Massa leeg | 1.867 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 446 l |
Tankinhoud | 33 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 0,5 l/100km |
CO₂-emissie | 10 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng