De eerste generatie Suzuki Ignis kwam in 2000 op de markt, als opvolger voor de tweede generatie Suzuki Swift. Op sommige markten werd de Suzuki Ignis ook onder de naam Swift verkocht en maakte op die manier deel uit van de Swift-modellenlijn. Overigens heeft de Suzuki Ignis op de Nederlandse markt nooit de Suzuki Swift vervangen, maar werd hij ernaast verkocht als een wat ruimer alternatief. In 2002 werd het modelaanbod uitgebreid met de Suzuki Swift Sport-uitvoering voor de driedeursvariant, een soort straatversie van de WRC-rallyauto. Je zou het niet verwachten, maar zo werd de Suzuki Ignis ineens best een vermakelijk scheurijzertje. Lees verder







De eerste generatie Suzuki Ignis kwam in 2000 op de markt, als opvolger voor de tweede generatie Suzuki Swift. Op sommige markten werd de Suzuki Ignis ook onder de naam Swift verkocht en maakte op die manier deel uit van de Swift-modellenlijn. Overigens heeft de Suzuki Ignis op de Nederlandse markt nooit de Suzuki Swift vervangen, maar werd hij ernaast verkocht als een wat ruimer alternatief. In 2002 werd het modelaanbod uitgebreid met de Suzuki Swift Sport-uitvoering voor de driedeursvariant, een soort straatversie van de WRC-rallyauto. Je zou het niet verwachten, maar zo werd de Suzuki Ignis ineens best een vermakelijk scheurijzertje.
Suzki Ignis als… Chevrolet Cruze?
Opvallend is dat al in 2001 een nieuwe Suzuki Ignis werd gepresenteerd. Dat model was vergelijkbaar met de eerste Suzuki Ignis, maar nu ontwikkeld in samenwerking met General Motors. Daar had Suzuki toen nog een bredere samenwerking mee. Het nieuwe model werd in eerste instantie verkocht als Chevrolet Cruze, voor Aziatische markten. Dit model is dus niet te verwarren met de latere gelijknamige Cruze die wij in Europa hadden. De in samenwerking met GM ontwikkelde Suzuki Ignis kwam in 2003 ook naar Europa, ter vervanging van de eerste Suzuki Ignis. Dit model is in Europa eigenlijk maar kort geleverd, want in 2006 verdween de Suzuki Ignis geheel van de Europese markt. Wereldwijd ging het model nog door tot 2008. Afhankelijk van de markt werd de Suzuki Ignis vanaf 2004 weer opgevolgd door een teruggekeerde Suzuki Swift.
Retro terugkeer van de Suzuki Ignis
In 2016 werd de Suzuki Ignis weer geïntroduceerd. Net als het eerste model was het weer een soort hoge hatchback. In Europa was de teruggekeerde Suzuki Ignis de opvolger van de Suzuki Splash. De nieuwe Suzuki Ignis viel op door zijn retrodesign, met veel verwijzingen naar de kleine coupé van eind jaren ’70, die in Europa Suzuki SC100 heette. Deze keer was de Suzuki Ignis wereldwijd een model naast de Suzuki Swift, waar hij ook zijn technische platform mee deelde. Ook de veel grotere Suzuki Baleno stond op dit platform. In Nederland werd de Suzuki Ignis geleverd tot en met 2024, maar wereldwijd is het model nog in productie.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cm³ |
Max. vermogen | 61 kW (83 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 107 Nm |
Bij | 2.800 tpm |
Aandrijving | voorwielen (optie: 4WD) |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 9,4 m |
Vermogensrange | alleen 61 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT (optie: CVT) |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | december 2016 |
Laatste facelift | april 2020 |
Garantie | 6 jaar |
Vanafprijs | € 16.900 |
Bijzonderheden | De Ignis heeft standaard een mild hybride aandrijflijn. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 175/65 R15 |
L x B x H | 3.700 x 1.660 x 1.605 mm |
Wielbasis | 2.435 mm |
Massa leeg | 935 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 267 l |
Tankinhoud | 32 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,9 l/100km |
CO₂-emissie | 110 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 12,7 s |
Topsnelheid | 165 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng
-
Zeekr