achtergrondafbeelding

Autozoeker

Suzuki Ignis

De eerste generatie Suzuki Ignis kwam in 2000 op de markt, als opvolger voor de tweede generatie Suzuki Swift. Op sommige markten werd de Suzuki Ignis ook onder de naam Swift verkocht en maakte op die manier deel uit van de Swift-modellenlijn. Overigens heeft de Suzuki Ignis op de Nederlandse markt nooit de Suzuki Swift vervangen, maar werd hij ernaast verkocht als een wat ruimer alternatief. In 2002 werd het modelaanbod uitgebreid met de Suzuki Swift Sport-uitvoering voor de driedeursvariant, een soort straatversie van de WRC-rallyauto. Je zou het niet verwachten, maar zo werd de Suzuki Ignis ineens best een vermakelijk scheurijzertje. Lees verder

De eerste generatie Suzuki Ignis kwam in 2000 op de markt, als opvolger voor de tweede generatie Suzuki Swift. Op sommige markten werd de Suzuki Ignis ook onder de naam Swift verkocht en maakte op die manier deel uit van de Swift-modellenlijn. Overigens heeft de Suzuki Ignis op de Nederlandse markt nooit de Suzuki Swift vervangen, maar werd hij ernaast verkocht als een wat ruimer alternatief. In 2002 werd het modelaanbod uitgebreid met de Suzuki Swift Sport-uitvoering voor de driedeursvariant, een soort straatversie van de WRC-rallyauto. Je zou het niet verwachten, maar zo werd de Suzuki Ignis ineens best een vermakelijk scheurijzertje.

Suzki Ignis als… Chevrolet Cruze?
Opvallend is dat al in 2001 een nieuwe Suzuki Ignis werd gepresenteerd. Dat model was vergelijkbaar met de eerste Suzuki Ignis, maar nu ontwikkeld in samenwerking met General Motors. Daar had Suzuki toen nog een bredere samenwerking mee. Het nieuwe model werd in eerste instantie verkocht als Chevrolet Cruze, voor Aziatische markten. Dit model is dus niet te verwarren met de latere gelijknamige Cruze die wij in Europa hadden. De in samenwerking met GM ontwikkelde Suzuki Ignis kwam in 2003 ook naar Europa, ter vervanging van de eerste Suzuki Ignis. Dit model is in Europa eigenlijk maar kort geleverd, want in 2006 verdween de Suzuki Ignis geheel van de Europese markt. Wereldwijd ging het model nog door tot 2008. Afhankelijk van de markt werd de Suzuki Ignis vanaf 2004 weer opgevolgd door een teruggekeerde Suzuki Swift.

Retro terugkeer van de Suzuki Ignis
In 2016 werd de Suzuki Ignis weer geïntroduceerd. Net als het eerste model was het weer een soort hoge hatchback. In Europa was de teruggekeerde Suzuki Ignis de opvolger van de Suzuki Splash. De nieuwe Suzuki Ignis viel op door zijn retrodesign, met veel verwijzingen naar de kleine coupé van eind jaren ’70, die in Europa Suzuki SC100 heette. Deze keer was de Suzuki Ignis wereldwijd een model naast de Suzuki Swift, waar hij ook zijn technische platform mee deelde. Ook de veel grotere Suzuki Baleno stond op dit platform. In Nederland werd de Suzuki Ignis geleverd tot en met 2024, maar wereldwijd is het model nog in productie.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.197 cm³
Max. vermogen 61 kW (83 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 107 Nm
Bij 2.800 tpm
Aandrijving voorwielen (optie: 4WD)
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 9,4 m
Vermogensrange alleen 61 kW

Algemeen

Transmissie 5MT (optie: CVT)
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie december 2016
Laatste facelift april 2020
Garantie 6 jaar
Vanafprijs € 16.900
Bijzonderheden De Ignis heeft standaard een mild hybride aandrijflijn.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 175/65 R15
L x B x H 3.700 x 1.660 x 1.605 mm
Wielbasis 2.435 mm
Massa leeg 935 kg
Max. aanh. gew. 1.000 kg
Inh. bag. ruimte. 267 l
Tankinhoud 32 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,9 l/100km
CO₂-emissie 110 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 12,7 s
Topsnelheid 165 km/u