Sinds 2019 is het merk Smart een joint-venture tussen Mercedes-Benz en Geely, het moederbedrijf van onder meer Volvo, Lynk & Co en Lotus. Sindsdien worden de Smart-modellen gezamenlijk ontwikkeld en in China geproduceerd. Ook het soort modellen veranderde en de in 2025 geïntroduceerde Smart #5 laat dat misschien wel het beste zien. Niet alleen heeft de Smart #5 een heel ander soort vormgeving dan we van Smart waren gewend, ook is het een SUV. Het is zelfs met stip het grootste model dat Smart ooit heeft gemaakt. Het design blijft wel een onderscheidende factor. Lees verder



Sinds 2019 is het merk Smart een joint-venture tussen Mercedes-Benz en Geely, het moederbedrijf van onder meer Volvo, Lynk & Co en Lotus. Sindsdien worden de Smart-modellen gezamenlijk ontwikkeld en in China geproduceerd. Ook het soort modellen veranderde en de in 2025 geïntroduceerde Smart #5 laat dat misschien wel het beste zien. Niet alleen heeft de Smart #5 een heel ander soort vormgeving dan we van Smart waren gewend, ook is het een SUV. Het is zelfs met stip het grootste model dat Smart ooit heeft gemaakt. Het design blijft wel een onderscheidende factor.
Design en interieur van de Smart #5
Qua uiterlijk onderscheidt de Smart #5 zich niet alleen duidelijk ‘het oude Smart’, maar zelfs ook van de kort ervoor geïntroduceerde Smart #1 en #3. Waar die modellen nog een wat Mercedes-Benz-achtige vormgeving hebben, staat de Smart #5 veel meer op zichzelf. Hij valt op met een hoekig design en lichtunits die met elkaar zijn verbonden. Niet met een lichtbalk zoals tegenwoordig gebruikelijk, maar met een zwarte balk met daarin vier losse lichtpunten. Binnenin valt vooral de ruime en lichte cabine op, die volledig in lijn is met de premium koers van het merk. Hoogwaardige materialen, slimme opbergmogelijkheden en een groot centraal scherm zorgen voor een moderne uitstraling. De Smart #5 moet niet alleen praktisch zijn, maar ook een plek bieden waarin je ontspannen onderweg bent.
Positie van de Smart #5 in de markt
Met de introductie van de Smart #5 schuift Smart nadrukkelijk op naar een nieuw segment. Het merk blijft trouw aan zijn innovatieve karakter, maar doet dat nu in een vorm die veel breder inzetbaar is dan de oorspronkelijke stadsauto’s. De Smart #5 positioneert zich zo’n beetje tussen modellen zoals de Mini Countryman, Mercedes-Benz EQB en BMW iX3. Ofwel de ‘premium middenklasse’, formeel het D-SUV-segment genoemd.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | LFP |
Capaciteit | 74 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 11,0 m |
Actieradius | 465 km |
Laadtijd bij 220V | 5:00 uur |
Vermogensrange | 250 tot 475 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 250 kW (340 pk) |
Systeemkoppel | 373 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 6,9 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2025 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 48.440 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/50 R19 |
L x B x H | 4.695 x 1.920 x 1.705 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.200 kg |
Max. aanh. gew. | 1.600 kg |
Inh. bag. ruimte. | 630 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng