De Smart #3 kwam eind 2023 op de markt als tweede model van ‘het nieuwe Smart’. Smart is namelijk niet meer een zelfstandig merk binnen het Daimler-concern, maar maakte een doorstart en is nu een merk als onderdeel van een joint-venture tussen Daimler en Geely, een grote Chinese autofabrikant die ook meerdere grote merken onder zich heeft, waaronder Volvo, Lynk & Co en Lotus. De toekomstige Smart-modellen worden ook in China geproduceerd. Nadat de compacte Smart #1 al een voorproefje gaf van ’het nieuwe Smart’, is de grotere Smart #3 het volgende hoofdstuk. Met de Smart #3 betreedt het merk voor het eerst het SUV-segment en dat ook nog in de hogere middenklasse. De Smart #3 is bijna 4,5 meter lang. Dat staat bijna haaks op de oorspronkelijke Smart-modellen. De Smart #3 heeft dan ook geen directe voorgangers en is in alle opzichten een volledig nieuw model. Lees verder






De Smart #3 kwam eind 2023 op de markt als tweede model van ‘het nieuwe Smart’. Smart is namelijk niet meer een zelfstandig merk binnen het Daimler-concern, maar maakte een doorstart en is nu een merk als onderdeel van een joint-venture tussen Daimler en Geely, een grote Chinese autofabrikant die ook meerdere grote merken onder zich heeft, waaronder Volvo, Lynk & Co en Lotus. De toekomstige Smart-modellen worden ook in China geproduceerd. Nadat de compacte Smart #1 al een voorproefje gaf van ’het nieuwe Smart’, is de grotere Smart #3 het volgende hoofdstuk. Met de Smart #3 betreedt het merk voor het eerst het SUV-segment en dat ook nog in de hogere middenklasse. De Smart #3 is bijna 4,5 meter lang. Dat staat bijna haaks op de oorspronkelijke Smart-modellen. De Smart #3 heeft dan ook geen directe voorgangers en is in alle opzichten een volledig nieuw model.
Smart #3 is volledig elektrisch
Net als de Smart #1 is ook de Smart #3 altijd volledig elektrisch aangedreven. Beide modellen delen zelfs hun technische basis. Ze staan op een volledig merkspecifiek technisch platform en zijn dus niet direct gerelateerd aan een Mercedes-Benz of een model uit de Geely-groep. De meeste techniek van de auto’s) is ontwikkeld door Geely. Daimler/Mercedes-Benz verzorgde vooral het design en is in Europa ook verantwoordelijk voor de distributie.
Smart #3 ook als Brabus
De oorspronkelijke Smart-modellen waren ook leverbaar in sportieve Brabus-uitvoering, ontwikkeld door die ‘huistuner’ van de Daimler-groep. Ook de nieuwe Smart-modellen hebben weer Brabus-varianten. Ook die zijn volledig elektrisch. Een extra elektromotor zorgt voor een systeemvermogen van 315 kW (428 pk), wat bij de Smart #3 goed is voor een 0-100-sprint in 3,7 seconden. De topsnelheid is wel begrensd op een bescheiden 180 km/u. De visuele wijzigingen zijn beperkt. De Smart #3 Brabus is vooral te herkennen aan een wat sportievere aankleding met zwarte en rode accenten.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 49 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 11,0 m |
Actieradius | 325 km |
Vermogensrange | 200 tot 315 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 200 kW (272 pk) |
Systeemkoppel | 343 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 5,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | november 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 38.395 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/45 R19 |
L x B x H | 4.400 x 1.844 x 1.556 mm |
Wielbasis | 2.785 mm |
Massa leeg | 1.780 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 370 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng