achtergrondafbeelding

Autozoeker

Skoda Fabia combi

De directe voorgeschiedenis van de Skoda Fabia dateert terug tot 1987, als Skoda de Favorit presenteert als opvolger van de compacte sedans Skoda 120 en Skoda 130 die in de basis nog uit de jaren ’70 stamden. De Skoda Favorit was redelijk populair, zij het vooral in Oost-Europa. Toch wekte het model ook al de nodige interesse bij westerse kopers die voor weinig geld een betrouwbare auto zochten. Met de in 1994 geïntroduceerde Skoda Felicia kwam ook het echt grote succes in ons deel van Europa. De Skoda Felicia was kwalitatief al een grote stap vooruit, waarbij het merk profiteerde van de kennis van Volkswagen. Nadat Skoda lange tijd een Tsjechisch staatsbedrijf was, werd het in 1991 namelijk onderdeel van de Volkswagen-groep. Lees verder

De directe voorgeschiedenis van de Skoda Fabia dateert terug tot 1987, als Skoda de Favorit presenteert als opvolger van de compacte sedans Skoda 120 en Skoda 130 die in de basis nog uit de jaren ’70 stamden. De Skoda Favorit was redelijk populair, zij het vooral in Oost-Europa. Toch wekte het model ook al de nodige interesse bij westerse kopers die voor weinig geld een betrouwbare auto zochten. Met de in 1994 geïntroduceerde Skoda Felicia kwam ook het echt grote succes in ons deel van Europa. De Skoda Felicia was kwalitatief al een grote stap vooruit, waarbij het merk profiteerde van de kennis van Volkswagen. Nadat Skoda lange tijd een Tsjechisch staatsbedrijf was, werd het in 1991 namelijk onderdeel van de Volkswagen-groep.

De eerste Skoda Fabia
Hoewel de Skoda Felicia tot en met 2001 in productie bleef, introduceerde Skoda in 1999 alvast diens opvolger: de eerste generatie Skoda Fabia. De auto deelde zijn platform nu met (meer) modellen uit de Volkswagen-groep, zoals de SEAT Ibiza en Volkswagen Polo. De bedrijfswagenuitvoeringen die de Skoda Favorit en Skoda Felicia nog kenden kwamen te vervallen, maar de Skoda Fabia was er met een hatchback-, stationwagen- en sedanversie nog steeds in genoeg smaken.

Skoda Fabia ontwikkelt zich
In de loop der jaren heeft de Skoda Fabia zich verder ontwikkeld en bewezen als een serieus alternatief voor de Volkswagen Polo, om meer redenen dan alleen de lagere prijs. In 2021 kwam de huidige generatie Skoda Fabia op de markt. Hoewel de auto onderhuids nog steeds grotendeels gelijk is aan de Volkswagen Polo, neemt de Skoda Fabia daar qua positionering nu wel meer afstand van. De sedanversie van de Skoda Fabia kwam al na de eerste generatie te vervallen en het huidige model is er zelfs alleen nog als hatchback. De Combi-variant van de vorige generatie is komen te vervallen. Wie meer ruimte zoekt kan terecht bij de Skoda Scala of Skoda Kamiq.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 999 cm³
Max. vermogen 55 kW (75 pk)
Bij 6.200 tpm
Max. koppel 95 Nm
Bij 3.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 10,0 m
Vermogensrange 55 tot 81 kW

Algemeen

Transmissie 5MT
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie januari 2015
Laatste facelift augustus 2018
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 16.730

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 185/60 R15
L x B x H 4.262 x 1.732 x 1.467 mm
Wielbasis 2.470 mm
Massa leeg 1.004 kg
Max. aanh. gew. 800 kg
Inh. bag. ruimte. 530 l
Tankinhoud 45 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,8 l/100km
CO₂-emissie 110 g/km
Energielabel D

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 14,9 s
Topsnelheid 175 km/u