De eind 2020 geïntroduceerde Skoda Enyaq is een belangrijk model voor het merk. Het is de eerste serieuze volledig elektrische auto en meteen een goed aanbod. Afhankelijk van de uitvoering heeft de auto een actieradius van meer dan 500 kilometer en levert de aandrijflijn een vermogen van zo’n 300 pk. De auto is leverbaar vanaf iets meer dan 40.000 euro, wat gezien de geleverde prestaties een relatief scherp bedrag genoemd kan worden. Lees verder
De eind 2020 geïntroduceerde Skoda Enyaq is een belangrijk model voor het merk. Het is de eerste serieuze volledig elektrische auto en meteen een goed aanbod. Afhankelijk van de uitvoering heeft de auto een actieradius van meer dan 500 kilometer en levert de aandrijflijn een vermogen van zo’n 300 pk. De auto is leverbaar vanaf iets meer dan 40.000 euro, wat gezien de geleverde prestaties een relatief scherp bedrag genoemd kan worden.
Ecologisch
De Enyaq deelt zijn platform met enkele andere elektrische modellen uit het VAG-concern, zoals de Volkswagen ID.4. Binnen het aanbod van Skoda is de Enyaq vergelijkbaar met de Kodiaq. Daarvan levert men echter geen volledig elektrische variant. Het ecologische thema stopt bij de Enyaq niet bij de aandrijflijn. Zo zijn voor het interieur verschillende milieuvriendelijke materialen gebruikt, zoals stoffen gemaakt van gerecyclede PET-flessen en speciale milieuvriendelijke wolsoorten.
De naam Enyaq
De typenaam Enyaq spreek je uit als ‘enjak’. Verder verwijst de ‘e’ naar de elektrische aandrijving en de ‘q’ brengt het model in lijn met de andere SUV-modellen van het merk. Verder is ‘enya’ een Iers woord dat ‘bron van het leven’ betekent. Hiermee wijkt het model wel af van de andere Skoda SUV’s, want die hebben namen die zijn afgeleid uit de taal van de Inuït.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 58 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 11,5 m |
Actieradius | 403 km |
Laadtijd bij 220V | 9:30 uur |
Vermogensrange | 132 tot 210 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 132 kW (180 pk) |
Systeemkoppel | 310 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,9 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 47.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R19 |
L x B x H | 4.653 x 1.879 x 1.617 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.965 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 570 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng