In 2010 breidde Porsche het modellenaanbod uit met de Panamera: een vierdeurs ‘sedanversie’ als meer alledaags alternatief voor de sportwagens van het merk. ‘Sedan’ tussen aanhalingstekens, want strikt genomen is de Panamera een liftback. Waar momenteel SUV’s helemaal in zijn bij de luxemerken, was het destijds de trend om met een dergelijk ‘praktisch sportmodel’ te komen. Lees verder




In 2010 breidde Porsche het modellenaanbod uit met de Panamera: een vierdeurs ‘sedanversie’ als meer alledaags alternatief voor de sportwagens van het merk. ‘Sedan’ tussen aanhalingstekens, want strikt genomen is de Panamera een liftback. Waar momenteel SUV’s helemaal in zijn bij de luxemerken, was het destijds de trend om met een dergelijk ‘praktisch sportmodel’ te komen.
Shooting brake
De auto bleek een succes voor Porsche en na een tussentijdse facelift in 2013 en het toevoegen van een plug-in hybrideversie was het in 2017 tijd voor de tweede generatie Panamera. Een nieuwe carrosserievariant is de Sport Turismo, een soort shooting brake-uitvoering van de auto met hogere daklijn aan de achterkant.
Verre voorloper
De Panamera wordt voorafgegaan door een relatief onbekende conceptcar: de 989. Deze conceptcar werd in de periode van 1988 tot en met 1991 ontwikkeld en was een prototype voor een vierpersoons sportwagen. Hoewel de motor voorin lag, was de auto in uiterlijk opzicht een verlengde vierdeursversie van de 911. De auto moest een meer praktisch maar net zo sportief en opwindend alternatief vormen voor instapmodel 928. Door een samenloop van omstandigheden werd in 1992 definitief een streep door het project gezet.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 2.894 cm³ |
Max. vermogen | 243 kW (330 pk) |
Bij | 5.400 tpm |
Max. koppel | 450 Nm |
Bij | 1.800 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,9 m |
Vermogensrange | 243 tot 515 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | augustus 2017 |
Laatste facelift | augustus 2020 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 146.200 |
Bijzonderheden | De Sport Turismo is in feite de stationwagenversie van de Panamera. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 265/45 R19 |
L x B x H | 5.049 x 1.937 x 1.428 mm |
Wielbasis | 2.950 mm |
Massa leeg | 1.905 kg |
Max. aanh. gew. | 2.200 kg |
Inh. bag. ruimte. | 425 l |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,7 l/100km |
CO₂-emissie | 242 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,3 s |
Topsnelheid | 263 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng