De Omoda 9 kwam in 2025 op de Nederlandse markt, maar werd internationaal al in 2023 geïntroduceerd. In thuisland China wordt de auto verkocht als Exeed Yaoguang (of RX), maar daarbuiten maakt hij deel uit van het aanbod van exportmerk Omoda. Met zijn lengte van ruim 4,8 meter en royale binnenruimte is de Omoda 9 gepositioneerd in de hogere middenklasse, waar comfort en uitstraling een grote rol spelen. Het model is ontworpen volgens de Art in Motion-ontwerpfilosofie van Omoda, met vloeiende lijnen, scherpe lichtunits en een moderne uitstraling. Daarmee sluit de auto goed aan bij de visuele identiteit van het merk, dat zich richt op jongere, designgerichte kopers die iets onderscheidends zoeken. Lees verder



De Omoda 9 kwam in 2025 op de Nederlandse markt, maar werd internationaal al in 2023 geïntroduceerd. In thuisland China wordt de auto verkocht als Exeed Yaoguang (of RX), maar daarbuiten maakt hij deel uit van het aanbod van exportmerk Omoda. Met zijn lengte van ruim 4,8 meter en royale binnenruimte is de Omoda 9 gepositioneerd in de hogere middenklasse, waar comfort en uitstraling een grote rol spelen. Het model is ontworpen volgens de Art in Motion-ontwerpfilosofie van Omoda, met vloeiende lijnen, scherpe lichtunits en een moderne uitstraling. Daarmee sluit de auto goed aan bij de visuele identiteit van het merk, dat zich richt op jongere, designgerichte kopers die iets onderscheidends zoeken.
Omoda 9 plug-in hybride
Wereldwijd wordt de Omoda 9 geleverd met een benzinemotor en als plug-in hybride. Alleen die laatste versie is officieel leverbaar in Nederland. De aandrijflijn heet SHS, wat staat voor Super Hybrid System. Opvallend is dat de Omoda 9 voor een plug-in hybride over een best grote batterij beschikt, met een capaciteit van 34,5 kWh. Dat zorgt voor een volledig elektrische WLTP-actieradius van 145 kilometer, wat bovengemiddeld veel is voor een plug-in hybride. De auto combineert elektrische efficiëntie met langeafstandscomfort. Zo kan dagelijks woon-werkverkeer vaak volledig elektrisch worden afgelegd, terwijl de bestuurder de zekerheid behoudt van een benzinemotor voor langere ritten. Deze aandrijfopzet weerspiegelt Omoda’s strategie om de overgang naar elektrisch rijden geleidelijk en toegankelijk te maken.
Luxe en technologie in de Omoda 9
De focus ligt bij de Omoda 9 sterk op luxe en technologie. De standaarduitrusting is uitgebreid, met onder meer stoelverwarming én -ventilatie op alle zitplaatsen – een zeldzaamheid in dit segment. De voorste hoofdsteunen zijn voorzien van geïntegreerde speakers voor een meeslepende audio-ervaring, terwijl het interieur wordt verlicht door sfeervolle led-strips. Het dashboard bestaat uit twee 12,3-inch schermen die samen één gebogen 24,6-inch display vormen, waarmee vrijwel alle functies digitaal te bedienen zijn. Natuurlijk ontbreekt een compleet pakket aan rijassistentiesystemen niet, variërend van adaptieve cruise control tot parkeerhulp. Zo positioneert de Omoda 9 zich als een moderne, comfortabele en opvallend complete SUV voor de hogere middenklasse.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cm³ |
Bij | 5.200 tpm |
Bij | 2.500 tpm |
Accu | LFP |
Capaciteit | 34,5 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,9 m |
Laadtijd bij 220V | 3:30 uur |
Vermogensrange | alleen 395 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 395 kW (537 pk) |
Systeemkoppel | 650 Nm |
Elek. actieradius | 150 km |
Acc. 0-100 km/u | 4,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | 3AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | augustus 2025 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 7 jaar |
Vanafprijs | € 52.900 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/50 R20 |
L x B x H | 4.774 x 1.932 x 1.686 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 2.195 kg |
Max. aanh. gew. | 1.250 kg |
Inh. bag. ruimte. | 660 l |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 1,4 l/100km |
CO₂-emissie | 38 g/km |
Energielabel | a |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaecoo
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Omoda
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng
-
Zeekr