achtergrondafbeelding

Autozoeker

Nissan Pulsar

De huidige Nissan Pulsar heeft een lange en gevarieerde geschiedenis. Het verhaal van de middenklasser begint in 1978, als Nissan de eerste generatie presenteert. Hier in Europa staat dat model onder de naam Datsun Cherry in de prijslijsten. De auto is leverbaar in een ruime reeks carrosserievarianten, van coupé tot stationwagen en bijna alles daartussen. De vergelijkbare tweede generatie kwam in 1982 op de markt en luisterde voortaan naar de naam Nissan Cherry. Het aantal carrosserievarianten was teruggeschroefd tot een hatchback, stationwagen en coupé. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De huidige Nissan Pulsar heeft een lange en gevarieerde geschiedenis. Het verhaal van de middenklasser begint in 1978, als Nissan de eerste generatie presenteert. Hier in Europa staat dat model onder de naam Datsun Cherry in de prijslijsten. De auto is leverbaar in een ruime reeks carrosserievarianten, van coupé tot stationwagen en bijna alles daartussen. De vergelijkbare tweede generatie kwam in 1982 op de markt en luisterde voortaan naar de naam Nissan Cherry. Het aantal carrosserievarianten was teruggeschroefd tot een hatchback, stationwagen en coupé.

Zonnig
De derde generatie verscheen in 1986. Wederom werd de auto omgedoopt en luisterde in Europa voortaan naar de naam Sunny. De hatchbackversie bleef, de enige andere carrosserievariant was nu een sedan. Voor het eerst kregen de verschillende wereldmarkten afwijkende varianten van de auto, die qua design behoorlijk van elkaar konden verschillen. Voor de nieuwe generatie uit 1990 leverde men toch weer eenzelfde model op iedere markt. Van deze generatie wordt als enige ook een serieuze sportversie geleverd: de GTI-R.

Almera
In 1995 wordt de modellenlijn wederom omgegooid. De Pulsar groeit in afmetingen en heet in Europa voortaan Almera. Na de eerste generatie Almera houdt de Pulsar-lijn in 2000 op, maar voor Europa wordt nog een tweede generatie Almera ontwikkeld die tot en met 2006 in productie blijft. In Australië en Nieuw-Zeeland levert men dit model ook, als Pulsar. Na 2006 levert Nissan in Europa geen vergelijkbare auto meer, elders ter wereld neemt de Tiida het stokje over.

Succes?
In 2014 schept Nissan orde in de chaos van de vele varianten en typenamen. Er komt een nieuwe Pulsar, die op alle markten onder die naam geleverd wordt en alleen als vijfdeurs hatchback. De auto moet Nissan in Europa weer terugbrengen in de middenklasse. Helaas blijft het verkoopsucces uit en wordt al in 2018 de levering voor een aantal markten gestopt. In Nederland is de Pulsar begin 2019 vervolgens ook uit de prijslijsten verdwenen.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.197 cm³
Max. vermogen 85 kW (115 pk)
Bij 4.500 tpm
Max. koppel 190 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 10,7 m
Vermogensrange 81 tot 140 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie CVT)
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2014
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 22.240
Bijzonderheden Nissan heeft de sportieve Pulsar DIG-T 190 uit het aanbid geschrapt.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/45 R18
L x B x H 4.387 x 1.768 x 1.515 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.165 kg
Max. aanh. gew. 1.200 kg
Inh. bag. ruimte. 385 l
Tankinhoud 46 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,0 l/100km
CO₂-emissie 117 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 10,7 s
Topsnelheid 190 km/u